XMReality delårsrapport, koncernöversikt januari–mars 2023

Orderingången ökade 27 procent och kostnaderna sjönk med 12 procent jämfört med motsvarande kvartal förra året. Nettoomsättningen ökade med 6 procent. De årliga återkommande intäkterna ökade med 1 procent jämfört med Q4-2022.

Januari – mars 2023, koncernen

• Nettoomsättningen uppgick till 5 122 (4 810) TSEK
  • Kostnaderna uppgick till –14 603 (-16 593) TSEK
  • Rörelseresultatet före skatt blev -6 593 (-10 789) TSEK
  • Kassaflödet blev 15 647 (-9 040) TSEK och soliditeten var vid periodens slut 51,5 (65,0) procent

Orderingången under kvartalet var högre än motsvarande nivå Q1 2022 och ökade med 27 procent till 4 129 (3 259) TSEK. Nettoomsättningen ökade med 6 procent till 5 122 (4 810) TSEK jämfört med föregående år. De årliga återkommande intäkterna (ARR) ökade med 1 procent och uppgick till 18 270 (18 082) TSEK jämfört med Q4-2022. Den absoluta merparten av intäkterna är fortsatt återkommande mjukvaruprenumerationer. Bruttomarginalen var fortsatt hög, 97 (94) procent för kvartalet. Orderstocken, orderingång som kvarstår att redovisa som intäkt, minskade med 8 procent till 12 827 (13 899) TSEK jämfört med Q4-2022.

Bolagets finansiella mål att senast i slutet av 2024 börja generera positivt kassaflöde, samt att 2025 nå en ARR om 75 000 TSEK med tillhörande EBITDA på 15 procent, kvarstår.

Noterbara händelser under kvartalet

• XMReality AB (publ) genomförde en företrädesemission av units samt en riktad emission av units som avslutades den 21 december 2022. Betald tecknad unit (”BTU”) omvandlades till aktier och teckningsoptioner i januari 2023.
  • XMReality Inc. tecknade ett årligt prenumerationsavtal med Toshiba America Business Solutions, Inc., ett dotterbolag till Toshiba TEC Corporation. De är en global ledare inom kontorstryck och detaljhandelslösningar med kontor över hela USA och Latinamerika. Toshiba America Business Solutions kommer att använda XMReality för att förbättra service relaterat till sina tjänster och samtidigt minska sitt resande.
  • XMReality AB (publ) ingick avtal med Erik Penser Bank avseende tjänsten Likviditetsgaranti. Erik Penser Bank tillträdde som Likviditetsgarant den 14 februari 2023. Åtagandet om likviditetsgaranti tillhandahålls i enlighet med Nasdaq Stockholm AB:s regler för likviditetsgaranti. Detta innebär att Erik Penser Bank genom likviditetsgarantin agerar garant för att det finns köp- och säljkurser och en garanterad tillgänglig volym i aktien samt för att skillnaden mellan köp- och säljkurs blir mindre.
  • XMReality AB tecknade ett partnerskapsavtal med Viveo som resulterade i beställning av licenser. Viveo är ett svenskt företag som kommer att paketera XMReality som ett erbjudande mot den svenska fastighetsmarknaden. Syftet med Viveos tjänst är att underlätta och effektivisera hantering av felanmälningar och ärendehantering inom fastighetsförvaltning. Den första batchen av licenser kommer främst att användas i Viveo’s samarbete med SBB.
  • Aktieägarna i XMReality AB (publ) kallades till årsstämma torsdagen den 4 maj 2023 kl. 10.00 på Scandic City, Gamla Tanneforsvägen 51 i Linköping. Inregistrering börjar kl. 09:45.

Noterbara händelser efter kvartalets utgång

• XMReality har ett partnerskapsavtal på plats med Pointmedia sedan december 2022 som avser den norska marknaden. Företagen signade en ny kund; Mycoteam, som kommer att använda lösningen för fukt- och mögelinspektioner inom byggnadssektorn och är som sådant ett nytt användningsområde för XMReality. Pointmedia erbjuder en mjukvara för vägledning på distans "Remoto Solutions", baserad på XMRealitys programvara för Remote Guidance med egen white label branding.
  • XMReality Inc. har tecknat sin första enterprise kund i Mexiko och utökar därmed sin geografiska spridning i Amerika. Kunden är ILSCO, ett dotterbolag till ECM Industries som sedan tidigare är kund till XMReality, med verksamhet i Matamoros, Mexiko. ILSCO producerar kontakdon för högspänningsapplikationer. ILSCO:s inledande användning kommer att fokusera på support av egen produktionsutrustning.

I den här videon berättar Jörgen Remmelg, VD på XMReality, tillsammans med Johanna Edepil, CMO, om resultatet som företaget rapporterade samt vilka händelser som är extra intressanta att lyfta till investerarna.

Länk till sidan där delårsrapporten återfinns: https://www.xmreality.com/sv/investerare/rapporter-analyser

Denna information är sådan information som XMReality AB (publ) är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande torsdagen den 27 april, 2023 kl 08:30 CEST.

För mer information, vänligen kontakta:
Jörgen Remmelg, VD XMReality
Tel: +46 739 822 409
E-mail: jorgen.remmelg@xmreality.se

• En unik ’hands-overlay’ teknik som innebär att man kan guida en annan person på distans, som om man vore där
  • Integrationsmöjligheter genom öppna API:er (Application Programming Interfaces) för klienter

XMReality AB (publ) utvecklar och säljer lösningar som revolutionerar kunskapsöverföring via så kallad förstärkt verklighet - Augmented Reality (AR). Företaget är marknadsledande inom vägledning på distans (remote guidance) där man via AR kan guida en person på plats för att lösa problem eller förhindra att de uppstår. Produkten används globalt i mer än 60 länder. Nestlé, Electrolux, Sidel, Heineken och Saab är några av de mer än 125 kunderna. XMReality är baserat i Linköping och USA och är noterat på Nasdaq First North Growth Market (ticker: XMR). För mer information, besök: www.xmreality.com