XMRealitys teknologi används för fastighetsförvaltning i Storbritannien

Kingdom Housing Association, en skotsk fastighetsägare, använder nu XMReality Remote Guidance för att hjälpa hyresgäster med enklare reparationer och åtgärder. XMReality Remote Guidance introducerades för Kingdom Housing Association genom ett samarbete mellan XMReality och Dtl Creative, ett konsultbolag inom fastighetsförvaltning i Storbritannien.

Detta är ett nytt användningsområde för XMReality och ett av de första exemplen där remote guidance används av fastighetsägare i Storbritannien. Dtl Creative och XMReality etablerade en kontakt i början av detta år för att diskutera en potentiell användning av Remote Guidance inom fastighetsbranschen.

Dave Loudon, grundare av Dtl Creative berättar följande: ”När coronaviruset slog hårt för några veckors sedan så bestämde vi oss för att bistå fastighetsägare så mycket vi kunde. Vi arbetar med flera tech-bolag för att erbjuda fri support för att hjälpa dem hantera situationen. Remote Guidance från XMReality är fantastiskt och är en av många innovationer vi erbjuder till fastighetsägare för att hjälpa under dessa svåra tider

Kingdom Housing Association började använda lösningen strax innan regeringen i Storbritannien införde utegångsförbud. Teknologin har därför varit extremt användbar då den möjliggör för hyresgäster att utföra enklare reparationer utan att någon behöver besöka dem i hemmet. Till exempel, en hyresgäst som behöver hjälp med att laga en dörr eller koppla upp sin tvättmaskin kan guidas på distans genom processen av en ingenjör via deras Smartphone med stöd av XMReality Remote Guidance.

Gary Haldane, Interim Digital Director på Kingdom Housing Association säger följande ”Den här teknologin har potentialen att bli banbrytande. Jag visste när jag först såg den att det skulle vara användbart. Jag hade bara inte insett hur användbart förrän det blev utegångsförbud och arbetare inte längre kunde ta hand om grundläggande reparationer till följd av isoleringen.

Våra hyresgäster har häpnat över hur enkel tekniken är att använda och vi har redan fått mycket positiv återkoppling från hyresgäster som har använt tjänsten. Vår huvudsakliga prioritet under coronapandemin är våra hyresgästers och personals hälsa och välmående. Genom att använda augmented reality kan vi inte bara leverera den nivå och effektivitet av service som våra kunder förväntar sig, vi gör dessutom vårt bästa för att minimera spridningen av viruset.

”Vi är exalterade över att se vår teknologi användas inom det här nya området. Den historiska och typiska användningen har varit inom industriell fältservice. Vi bestämde oss tidigt för att göra vår produkt enkel att använda och kompabilitet med kommersiellt tillgänglig hårdvara. Det är en lysande tillämpning att hjälpa hyresgäster på distans. I dessa mycket speciella tider måste vi vara kreativa och innovativa för att skapa någon form av fungerande vardag, bra gjort av Dtl Creative att identifiera den här möjligheten och få den att bli verklighet!” säger Jörgen Remmelg, VD på XMReality.

Jörgen Remmelg, VD XMReality
Phone: +46 739 822 409
E-mail: jorgen.remmelg@xmreality.se

XMReality AB (publ) utvecklar och säljer lösningar som revolutionerar kunskapsöverföring via så kallad förstärkt verklighet - Augmented Reality (AR). Företaget är marknadsledande inom vägledning på distans (remote guidance) där man via AR kan guida en person på plats för att lösa problem eller förhindra att de uppstår. XMRealitys kunder finns främst inom industrin såsom ABB, Siemens Industrial Turbomachinery, Electrolux och Bombardier. XMReality är baserat i Linköping och är noterat på Nasdaq First North Growth Market (ticker: XMR).  För mer information, besök: www.xmreality.com