Racehall bygger Sveriges största gokartbana inomhus strax söder om Stockholm

Från och med hösten 2024 kan gokartentusiaster tävla på Sveriges i särklass största inomhusgokartbana i Botkyrka strax söder om Stockholm. Banan blir cirka 1000 meter lång med plats för fler än 30 gokarts samtidigt.

Bygget "Racehall Stockholm" blir en stor hall med välvt tak utan pelare för att skapa en säkrare bana och för att förare och åskådare ska få en optimal racingupplevelse. I anslutning till banan finns en entrébyggnad i två plan. Besökare kommer att kunna följa dramatiken på banan genom panoramafönster från O’Leary´s sportrestaurang som byggs en trappa upp.

– Vi har som mål att bygga Sveriges största och tekniskt mest avancerade inomhusgokartbana. Det handlar om väldesignade banor och gokarts med hög prestanda för snabba varvtider i säkra omgivningar. Att dessutom ha en restaurang i anslutning gör att vi kan förena passionen för sport, god mat och skapa minnesvärda stunder för alla som besöker oss, säger Racehalls VD, Flemming Grene Thomsen.

Följer upp succén i Danmark
För tre år sedan byggde danskägda Racehall världens största gokartbana utanför Köpenhamn i Danmark. Efter flera år av framgång i Köpenhamn och tidigare även i Århus, öppnas det som kommer att bli Sveriges största inomhusgokartbana samt den mest miljövänliga.

Vi arbetar mycket miljömedvetet med fokus på att minimera vårt miljöavtryck. Vi använder giftfri specialbensin, LED-ljuskällor, solceller och naturlig ventilation. Det har gjort Racehall till ”best in class” i Danmark och så blir det också i Sverige, säger Flemming Grene Thomsen.

Botkyrka kommun en viktig partner
Botkyrka kommun har varit en viktig samarbetspartner under bygglovsprocessen med Racehall Stockholm.

Vi är glada att Racehall valt Botkyrka för sin stora anläggning. Den kommer att vara till stor glädje för både små och stora botkyrkabor. Jag ser redan fram emot att få susa runt på banan tillsammans med mina barn, säger Emanuel Ksiazkiewich, kommunstyrelsens ordförande i Botkyrka.

Vi har haft ett väldigt bra samarbete med Botkyrka kommun under hela bygglovsprocessen. Beviljat bygglov var en förutsättning för att vårt avtal om köp av 3 hektar med en privat markägare skulle bli verklighet. Vi är glada att vi har kommit så långt att vi nu kan starta byggnationen, säger Flemming Grene Thomsen.

O’Learys restaurang en del av upplevelsen
Restaurangen kommer att ha 170 platser och besökarna kommer att kunna följa det som händer på banan både via TV-skärmar och panoramafönster.

Ferdi Korkmaz är franchisetagare för O’Learys.

Racehall Stockholm är en av de mest spännande och innovativa platserna för underhållning, och vi är glada över att kunna erbjuda både lunch- och middagsgäster en kombination av adrenalinkickar och högklassig matupplevelse, säger Ferdi Korkmaz.

En plats för alla
Racehall Stockholm kommer att erbjuda gokartskola för barn, unga och vuxna med träningstider avsedda för olika åldersgrupper och färdighetsnivå. Särskilda satsningar och erbjudanden kommer att göras för konferensgäster och privatpersoner som i klubbform och/eller enskilt kör gokart regelbundet.

Redan i början av 2024 börjar Racehall att ta emot förhandsbokningar. Olika prisnivåer kommer att erbjudas med olika typer av abonnemang och enskilda gruppers storlek.

Fakta om Racehall Stockholm
Racehall påbörjade byggnationen med RO-Gruppen som totalentreprenör i mitten av augusti 2023.

Gokartbanan kommer att vara på drygt 7 500 m2 och den integrerade entrébyggnaden är ca 1 400 m2. I direkt anslutning till byggs också 105 besöksparkeringar.

Racehall Stockholm innebär ca 60 nya arbetstillfällen.

Banan byggs i Tysslinge/Botkyrka nära E4/E20-avfarten vid Moraberg på väg 225.

Racehalls ägarkrets består bland annat av personer ur Lego- och Jysk-familjerna.

Från och med hösten 2024 kan gokartentusiaster tävla på Sveriges i särklass största inomhusgokartbana i Botkyrka strax söder om Stockholm. Racehall Stockholm har börjat byggas och banan blir cirka 1000 meter lång med plats för fler än 30 gokarts samtidigt.

Vi har som mål att bygga Sveriges största och tekniskt mest avancerade inomhusgokartbana. Det handlar om väldesignade banor och gokarts med hög prestanda för snabba varvtider i säkra omgivningar. Att dessutom ha en restaurang i anslutning gör att vi kan förena passionen för sport, god mat och skapa minnesvärda stunder för alla som besöker oss.
Flemming Grene Thomsen, VD för Racehall