Utbildningssatsning skapar trygghet på callcenters

Report this content

EU-projektet YouLearn som handlar om utvecklingspotentialen i callcenterbranschen är nu avslutat och en rapport har presenterats. Det viktigaste resultatet som projektet uppvisat är att branschen börjar hitta en mer hållbar struktur med tydliga karriärvägar, möjlighet till vidareutbildning, men också ett ökat ansvar för de anställda. Konkret har det inneburit att sjukfrånvaro sjunkit och att Arbetsförmedlingen och Kontakta har inlett ett samarbete tack vare YouLearn.

Bakgrunden är att callcenterbranschen vuxit mycket snabbt i de flesta europeiska länder, i Sverige beräknas omkring 200 000 personer vara syselsatta i call-/contactcenterverksamhet, det vill säga telemarketing, support eller kundservice. Som ung bransch har det funnits problem med personalomsättning, mindre seriösa företag som tagit sig in i branschen och otydliga strukturer. EU har via Europeiska socialfonden (ESF) finansierat projektet men även olika svenska organisationer som Almega, Arbetsförmedlingen, JensenEducation, Kontakta, Stockholms universitet och Unionen har varit med och stöttat.

En tjugoprocentig effektivitetshöjning och drastiskt sänkt personalomsättning
Bland de aktiviteter som ingått i projektet YouLearn har det funnits utbildningar som behandlat värdegrunder och självledarskap. De har resulterat i större ansvarstagande och möjliggjort för att mer att ansvar kunnat flyttas nedåt i organisationen. Mellanchefernas kompetens har höjts vilket resulterat i nya och utökade ansvarsområden och effektivare ledningsmöten. Satsningen har även resulterat i större ansvarstagande, i många fall lägre personalomsättning och fått chefer att stanna längre. Bland annat rapporterar ett av företagen att de blivit 20 procent effektivare i produktionen och kraftigt sänkt personalomsättning bland chefer. Projektet har även resulterat i, för ett bolag, ett helt nytt sätt att sköta rekryteringen med exempelvis kompetensbaserad intervjuteknik.

– Det har varit en utmaning att i vissa fall bemöta alla de fördomar som finns kring callcenter. Men det har blivit oerhört positivt och oerhört roligt att vi nu kan visa på konkreta vinster i både att personalen uppenbarligen mår bättre men att detta också medfört en ökad effektivitet i och i slutändan långsiktighet och lönsamhet. Jag tror att projektet fått många att se möjligheterna i bättre strukturer, mer ansvar åt medarbetarna och mer värdegrund. Långsiktigt ser vi nu att callcenterbranschen kan bli ett positivt insteg i yrkeslivet som ger ungdomar chansen, säger Wendela Öberg, Projektledare för YouLearn.

Mycket utbildningsinsatser men även filmer har producerats
Förutom regelrätta utbildningar har YouLearn även producerat tre utbildningsfilmer som är intressanta inte bara för projektets verksamheter men för alla nyanställda, oavsett bransch. Filmerna finns tillgängliga på projektets blogg samt på YouTube och behandlar arbetsrätt, arbetsmarknadskunskap och tillgänglighet, jämställdhet & mångfald. JensenEducation har efter projektet i samarbete med YouLearn skapat en ansökan om potentiell YH-utbildning. Kontakta har tack vare YouLearn påbörjat ett samarbete med Arbetsförmedlingen. Syftet är att skapa fler arbetstillfällen för unga.

För dig som vill ta del av hela rapporten finns den att ladda ned i början av oktober här: http://slutevent.files.wordpress.com/2013/09/slutrapport-youlearn.pdf

För ytterligare information och anmälan till sluteventet vänligen besök vår blogg:
slutevent.wordpress.com

eller kontakta:
Wendela Öberg
Projektledare
wendela.oberg@bisfront.se
Mobil: 46 (0) 709 245 429

I projektet YouLearn ingår sex företag; Makalös, Education Media Group, Klarna, Bisfront, Gradén & Mattsson samt Releasy Customer Management. Alla företag arbetar med callcenter eller contactcenterverksamhet.
Gemensamt för företagen är att man anställer många unga. Samverkan sker med Almega, Arbetsförmedlingen, JensenEducation, Kontakta, Stockholms universitet och Unionen.
Projektet finansieras av Europeiska socialfonden (ESF). De är EU:s viktigaste verktyg för att skapa fler, bättre och rättvisare jobb i Europa. ESF har som mål att förbättra EU-medborgarnas liv genom bättre kompetens och bättre utsikter till arbete. Projektet startade i januari 2011 och avslutas med sluteventet 12 september 2013. www.slutevent.wordpress.com

Taggar: