Förvaltaren och Zengun ingår entreprenadavtal för kvarteret Kvarnstugan

Det allmännyttiga fastighetsbolaget Fastighets AB Förvaltaren har tecknat ett entreprenadavtal med Zengun för nästa fas av produktionen av kvarteret Kvarnstugan i Sundbyberg. Projektet omfattar 113 hyreslägenheter, café, restaurang och lokaler för kulturverksamhet. Ordervolymen uppgår till ca 400 miljoner kronor.

A building with many windows

Description automatically generated
Visionsbild: Belatchew Arkitekter

Centralt läge vid Ursvik torg
Kvarteret Kvarnstugan får en central plats vid det som blir Ursviks torg i Sundbybergs nya stadsdel västra Ursvik. En hållbar stadsdel nära natur- och grönområden med mycket goda kommunikationer till centrala Sundbyberg och Stockholm.

Trots ett omvärldsläge som gör att många byggen står still tar vi ansvar och fortsätter att utveckla Sundbyberg som stad genom att skapa nya hyresrätter och en levande fastighet, säger Petra Karlsson Ekström, vd på Förvaltaren.

Trästomme och låg energiförbrukning
Fastigheten byggs med trästomme och låg energienergiförbrukning och utöver 113 hyreslägenheter på mellan ett och fyra rum och kök, blir det café, restaurang och kulturverksamhet i form av bibliotek och lokaler för musik- och dansundervisning. Husen planeras stå redo för inflytt under 2026.

Vi är stolta över att ha ett byggande bolag som bidrar till att Sundbyberg växer. Utan bolag som Förvaltaren kan vi inte lösa vår regions största problem - bostadsbristen, säger Peter Schilling kommunstyrelseordförande i Sundbybergs stad.

Förvaltaren och Zengun har samarbetat under projekteringen 2023 och just nu pågår produktionen av grundläggningen.

Vi är glada att få fortsatt förtroende när projektet nu går in i nästa fas. Kvarnstugan med sin trästomme är ett bra exempel på hur vi vill jobba – långsiktigt, hållbart och klimatsmart. Kvarteret blir ett nytt spännande landmärke i Ursvik, säger Kajsa Flack, arbetschef på Zengun.

Läs mer om projektet här
Kv. Kvarnstugan (forvaltaren.se)

Kajsa Flack, arbetschef, Zengun, +46 (0) 72 542 08 81 kajsa.flack@zengun.se
Mick Salonen, vd och koncernchef, Zengun, +46 (0) 70 569 66 73 mick.salonen@zengun.se
Elin Poska, pressansvarig, Förvaltaren +46 (0) 72 166 24 12 elin.poska@forvaltaren.se

Denna information är sådan information som Zengun Group AB (publ) är skyldig att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 12 april 2024, kl 10:00 CEST.

Zengun drivs av att driva projekt. Vi verkar i Stockholm och Uppsala, i nära samverkan med våra kunder och alltid med projektet och människor i centrum. Vi hjälper fastighetsägare att förädla sitt fastighetsbestånd, genom att i varje projekt erbjuda kunskap och kompetens som samverkans- och hållbarhetspartner under projektets hela livslängd. Vi bygger kommersiella fastigheter blandat med utvalda samhällsfastigheter och bostadsprojekt. Vi arbetar långsiktigt för våra medarbetare, kunder, omgivning och utvecklas ständigt för att göra varje projekt till ett referensprojekt. 2023 omsatte Zengun cirka 2,8 miljarder kronor och hade ca 150 anställda. #zengunbyggerstaden