Delårsrapport kvartal 2, 1 april – 30 juni, 2024

• Omsättningen för andra kvartalet 2024 uppgick till 6 430 KSEK (6 238 KSEK)
  • EBITDA för andra kvartalet 2024 uppgick till 1 104 KSEK (127 KSEK)
  • Rörelseresultatet för andra kvartalet 2024 uppgick till 118 KSEK (- 438 KSEK)
  • Rörelseresultatet per aktie för andra kvartalet 2024 uppgick till 0,01 SEK (- 0,05 SEK)

Kommentarer

• Omsättningen för andra kvartalet 2024 ökade med 3 % jämfört med motsvarande kvartal föregående år.
  • Omsättningen ökade för 13:e kvartalet i följd.
  • Rörelseresultatet för andra kvartalet 2024 var positivt.

Belopp inom parentes: Jämförande period föregående år.

VD har ordet

Andra kvartalets omsättning ökade med 3 % jämfört med året innan, vilket innebär den högsta omsättningen för ett andra kvartal hittills. Det är mycket glädjande att vi med detta kvartal också är tillbaka på ett positivt rörelseresultat.

Vi har ännu en bit kvar innan vi når den omsättningstillväxten som vi räknar med för 2024/2025. Under andra kvartalet har flera av upphandlingarna från regionerna i Sverige och Finland, skjutits fram och senarelagts. Vi räknar dock med att vi på sex till tolv månaders sikt kommer att nå vår planerade tillväxttakt på 20 %.

På grund av senareläggning av omsättningsökningen har kassaflödet och likviditeten under kvartalet varit en utmaning. För att ha uthållighet har vi anpassat våra kostnader, vilket kommer att få genomslag ännu mer i q3 och q4. Under kvartalet har vi stärkt vårt kassaflöde med lån från våra huvudägare samt med banklån, som har upptagits till en marknadsmässig ränta. Vi räknar med att kostnadsanpassningarna och vårt kassaflöde från verksamheten gör så att vi kan minska bolagets totala låneskuld redan under nästa kvartal.

Vi siktar på att mot slutet av året nå en tillväxttakt på över 20 % genom fortsatt ökad försäljning av Zenicor Solution, och att på så sätt nå ett positivt resultat för helåret.”

Omsättningen i det tredje kvartalet har alltid varit lägre än i övriga kvartal, och förväntas bli så även i år, men från fjärde kvartalet ser vi positivt på en ökande omsättningstillväxt. Vi siktar på att mot slutet av året nå en tillväxttakt på över 20 % genom fortsatt ökad försäljning av Zenicor Solution, och att på så sätt nå ett positivt resultat för helåret.

När det gäller vårt stora tillväxtsegment, screening för förmaksflimmer för att minska strokerisken, pekar fortsatt allt i rätt riktning. Det stora SAFER-projektet i UK kommer att slutföra screeningen under 2024, och de första preliminära resultaten kommer att presenteras från mitten av 2025. Region Värmland är tillsammans med Karolinska Institutet i full gång med att screena 75/76-åriga värmlänningar, för att få underlag till hur screening bäst kan införas i en region. Resultat från Värmlandsprojektet beräknas också komma i mitten av 2025.

Vi har bara börjat vårt arbete att tillsammans med vården implementera nya arbetssätt och nya lösningar för tidig diagnos av arytmier för att ”Hitta flimmer – Stoppa stroke”.
Ingen ska behöva drabbas av en stroke på grund av ett odiagnostiserat förmaksflimmer.

Mats Palerius
VD Zenicor Medical Systems AB

Väsentliga händelser under perioden

• På årsstämman 28 maj väljs Anna-Karin Edstedt Bonamy in som ny ledamot till bolagets styrelse. Samtidigt avtackas Gundars Rasmanis efter mer än 20 år i styrelsen.

• -

Om Zenicor

Zenicor Medical Systems leder utvecklingen av system och vårdkedjor för arytmidiagnostik och strokeprevention. Zenicors lösning är optimerad för tidig diagnos av hjärtarytmier inom sjuk-vården, bland annat förmaksflimmer, och lösningen finns i dag i tio länder i Europa. Systemets effektivitet har dokumenterats i ett flertal studier och artiklar i internationellt ledande veten-skapliga tidskrifter. Zenicor arbetar tillsammans med vården för att utveckla en integrerad och optimerad vårdkedja för arytmiutredning där patienten står i fokus och sjukvårdens resurser används effektivare.

Zenicor Solution för tidig diagnos med Zenicor One (tum-EKG) och Zenicor Flex är en komplett lösning för alla typer av utredningar av hjärtarytmier, vilket helt kommer att kunna ersätta traditionella Holter-undersökningar. Lösningen är flexibel för vårdgivaren då Zenicor One och Zenicor Flex hanteras i samma system/plattform, Zenicor View. Det innebär att vården enkelt kan välja den lämpligaste utredningsmetoden, beroende på patient och aktuell frågeställning. Zenicor är även tjänsteleverantör till sjukvården med produkten Zenicor Direct, för att tillhandahålla kompletta lösningar med tolkningstjänster och tjänster för apparatlogistik.

Zenicors lösning har använts i de stora screeningstudierna STROKESTOP I och II, och används nu även i en av världens största randomiserade screeningstudier SAFER i Storbritannien samt SAFER-AUS i Australien. Dessa studier genomförs för att ta fram underlag till hälsomyndigheter för beslut om införande av nationella screeningprogram för förmaksflimmer.

Zenicor har sin verksamhet med utgångspunkt från Stockholm och bedriver utveckling och tillverkning i Sverige, samt internationell forskning inom strokeprevention och screening för förmaksflimmer. Försäljning och marknadsföring sker med egen personal på de lokala marknaderna. Vid kvartalets utgång (2024-06-30) uppgick antalet anställda till 22 personer.

Zenicor är sedan januari 2023 certifierade enligt det Europeiska Medicintekniska Regelverket MDR.

Om förmaksflimmer och stroke

Förmaksflimmer är den vanligaste formen av hjärtrytmrubbning med över tre procent av befolkningen drabbad. Förmaksflimmer är en betydande riskfaktor för stroke. Förmaksflimmer behöver inte alltid ge symptom och många kan därför ha sjukdomen utan att veta om det. Genom att tidigt upptäcka förmaksflimmer kan stroke förhindras.

Varje år drabbas 15 miljoner människor i världen av stroke. Av dessa avlider en tredjedel inom 30 dagar och en tredjedel får bestående men. Lidandet för patienten är enormt och innebär mycket stora kostnader för samhället. Om flimmer upptäcks och förebyggande behandling med blod-förtunnande läkemedel sätts in i tid, kan stroke som beror på förmaksflimmer förebyggas i 70 procent av fallen.

Resultat per aktie Q2 2024

Rörelseresultatet per aktie för andra kvartalet uppgick till 0,01 SEK (- 0,05 SEK).

Antalet utestående aktier per den 30 juni 2024 är 9 022 789 (9 022 789).

Redovisningsprinciper

Bokslutskommunikén har upprättats i enlighet med Årsredovisningslagens krav och följer Spotlight Stock Markets noteringskrav. Från och med 2014 tillämpar Zenicor årsredovisnings-lagen och BFN:s kompletterande regelverk BFNAR 2012:1 Årsredovisning och Koncern-redovisning (K3).

Bolagets redovisningsprinciper är oförändrande jämfört med senaste räkenskapsåret och finns beskrivna i senaste avgivna årsredovisning (2023).

Bolagets verksamhet och riskfaktorer

Styrelsen och verkställande direktören anser att delårsrapporten ger en rättvisande översikt av företagets verksamhet, ställning och resultat samt beskriver de väsentliga risker och osäkerhetsfaktorer som företaget står inför.

Vid bedömning av Zenicors framtida utveckling är det av vikt att vid sidan av potentiell resultattillväxt även beakta riskfaktorer. Zenicors verksamhet påverkas av ett flertal risker som kan ge effekt på Zenicors resultat och finansiella ställning i varierande grad. För en beskrivning av bolagets risker hänvisas till bolagets senaste avgivna årsredovisning (2023).

Transaktioner med närstående

Löner och ersättningar till styrelse och företagsledning har utbetalats under perioden enligt marknadsmässiga villkor.

Finansiella utvecklingen

Omsättningsökningen under andra kvartalet härrör från försäljning på Zenicors marknader samt intäkter från forskningsprojekt.

Investeringar i utvecklingsarbete har gjorts och aktiverats under perioden.
Avskrivningar av aktiverat utvecklingsarbete och av materiella anläggningstillgångar har gjorts under perioden.

Under kvartalet har nya lån på ca 5,0 MSEK upptagits hos huvudägare samt bank och andra kreditinstitut till marknadsmässiga villkor.

Amortering på existerande lån samt återbetalning av det Coronarelaterade skatteuppskovet har gjorts med ca 2,1 MSEK under kvartalet.
Under första och andra kvartalet 2024 har bolagets totala nettolåneskuld ökat med ca 4,4 MSEK.

Kassaflödet från verksamheten kommer de kommande kvartalen att förbättras, både genom nya affärer och genom en anpassning av kostnaderna. Från kvartal tre 2024 beräknas bolagets totala låneskuld kunna minska.

Granskning

Denna delårsrapport har inte varit föremål för granskning av bolagets revisorer.

Kommande rapporttillfällen

Delårsrapport för kvartal 3, 2024-07-01 – 2024-09-30 publiceras 2024-10-25

Bokslutskommuniké för 2024 publiceras 2025-02-14

Rapporter och årsredovisning finns tillgängliga via www.zenicor.se