• Zenicor/

Internationellt erkännande för forskning om strokeförebyggande screening med Zenicors tum-EKG

Report this content

De internationellt ansedda tidskrifterna Circulation och Europace har i dagarna publicerat två vetenskapliga artiklar från den svenska STROKESTOP-studien om primärpreventiv screening för förmaksflimmer med Zenicors tum-EKG. Artiklarna visar att screening av 75-åriga individer leder till både tidigare och fler upptäckter av förmaksflimmer, vilket förväntas ge en betydande minskning av antal strokefall.

Med screening kommer inte bara färre personer att drabbas av stroke, utan samtidigt uppnås hälsoekonomiska vinster genom att vård- och omsorgskostnaderna för stroke i samhället minskar. De publicerade artiklarna ger ett internationellt vetenskapligt stöd för användning av tum-EKG i samband med befolkningsscreening för förmaksflimmer. I Sverige är det Socialstyrelsen som tar ställning till införande av nya nationella screeningprogram.

Mårten Rosenqvist, professor i hjärtsjukdomar vid Karolinska Institutet och medicinsk expert på förmaksflimmer och huvudansvarig för STROKESTOP-studien säger:Vi bedömer att screening för förmaksflimmer med åtföljande blodförtunnade behandling, skall kunna förhindra stroke och därmed minska lidandet hos äldre människor. Resultaten från STROKESTOP talar starkt för att screening är medicinskt motiverat och även kostnadseffektivt. Resultaten från studien är ett viktigt underlag till Socialstyrelsens riktlinjearbete och ett viktigt steg på vägen mot att ett nationellt screeningprogram införs.”

Lars-Åke Levin, professor i hälsoekonomi vid Linköpings Universitet: ”Screening för förmaksflimmer har i vår analys visat sig vara kostnadseffektivt. För varje 1 000 personer som screenas kan vi undvika åtta strokefall. Varje strokefall kostar ca 600 000 kr. Att screena 1 000 personer kostar ca 1 miljon kr. Dessa resultat har också verifierats av TLV (Tandvård- och läkemedelsförmånsverket) i deras rapport från november 2014”

Mats Palerius, VD för Zenicor kommenterar: ”Detta är mycket positiva resultat och talar för ett införande av nationella screeningprogram med Zenicors tum-EKG för att minska risken för stroke hos äldre personer. Den internationella uppmärksamheten gör att vi nu kan se på vår geografiska expansion och fortsatta tillväxt med ännu större tillförsikt”.

Om förmaksflimmer och stroke

Förmaksflimmer är den vanligaste formen av hjärtrytmrubbning med över 3 % av befolkningen som är drabbade. Förmaksflimmer är en betydande riskfaktor för stroke. Förmaksflimmer behöver inte alltid ge symptom och många kan därför ha sjukdomen utan att veta om det. Genom att tidigt upptäcka förmaksflimmer kan stroke förhindras. Varje år drabbas 15 miljoner människor i världen av stroke. Av dessa avlider en tredjedel inom 30 dagar och en tredjedel får bestående men. Lidandet för patienten är enormt och innebär mycket stora kostnader för samhället. Om flimmer upptäcks och förebyggande behandling med blodförtunnande läkemedel sätts in i tid, kan stroke som beror på förmaksflimmer förebyggas i 70 % av fallen.

Om Zenicor och tum-EKG från Zenicor

Det svenska medicinteknikföretaget Zenicor är ledande inom hjärtdiagnostik och strokeprevention. Zenicors tum-EKG är ett system för diagnostik av förmaksflimmer och andra hjärtarytmier och används idag på ca 300 kliniker i norra Europa. Zenicors lösning består av en handhållen apparat (tum-EKG) där patienten under en längre period själv kan registrera kortare episoder av sitt EKG, vilka sedan automatiskt via mobilnätet skickas till en central databas. Via Internet kan vårdgivaren därefter när som helst ta del av patientens EKG och ställa en diagnos. Lösningens effektivitet har dokumenterats i ett flertal artiklar i internationellt ledande vetenskapliga tidskrifter. Dessa studier har visat att Zenicors tum-EKG, i kombination med kostnadseffektivitet och användarvänlighet, har en överlägsen diagnostisk förmåga jämfört med traditionella metoder.

För mer information

Mårten Rosenqvist, professor i hjärtsjukdomar, Karolinska Institutet, marten.rosenqvist@ds.se, Mobiltelefon: 070-794 02 71

Lars-Åke Levin, professor i hälsoekonomi, Linköpings Universitet, lars-ake.levin@liu.se,
Mobiltelefon: 070-640 68 98

Mats Palerius, VD, Zenicor Medical Systems AB, mats@zenicor.se, Mobiltelefon: 070-561 55 64.

Högupplösta bilder på Zenicors tum-EKG finns för nedladdning: http://zenicor.se/pressmaterial

Länk till artikel i Circulation: http://circ.ahajournals.org/content/early/2015/04/24/CIRCULATIONAHA.114.014343.abstract

Länk till artikel i Europace: http://europace.oxfordjournals.org/content/early/2015/04/12/europace.euv083

Taggar: