Zenterio lanserar ny version av sitt operativsystem på TV Connect 2015

Under den stora branschmässan TV Connect i London 28-30 april 2015 släpper Zenterio en ny version av sitt oberoende operativsystem, Zenterio OS 15.1. Den nya versionen är en kraftfull och mer komplett plattform innehållande ett flertal nya funktioner som erbjuder möjligheter för operatörerna att snabbare och mer kostnadseffektivt lansera nya TV-tjänster som konsumenterna efterfrågar och som förbättrar tittarupplevelsen.

Bland nyheterna i Zenterios nya version av operativsystemet märks en rad integrerade funktioner såsom stöd för olika mervärdestjänster, så kallade Value Added Services (VAS), HbbTV och ett nytt ramverk för HTML5-baserade användargränssnitt. VAS syftar till att skapa nya intäktsströmmar för TV-operatörerna och innehåller bland annat stöd för interaktiv reklam, appar och verktyg för att underlätta för tittarna att upptäcka innehåll.

- Vi är naturligtvis väldigt glada över att kunna lansera en ny version av vårt operativsystem. Vi har integrerat ett flertal nya funktioner och vi tror att dessa kommer mottas väl av operatörerna. Att skapa ytterligare intäkter genom olika mervärdestjänster via vårt VAS-erbjudande, snabbare kunna lansera nya tjänster och mer direkt kunna bidra till våra kunders framgångar kommer även fortsättningsvis att vara vår första prioritet, säger Marco Frattolin, VP Product Management.

Bland nyheterna i Zenterio OS finns funktioner för:

• Interaktiv reklam

Med Zenterio OS blir det möjligt för TV-operatörer att på olika tillgängliga ytor, såsom i tv-tablån eller programguiden, skapa interaktiv reklam och skräddarsydda annonslösningar. Att kunna integrera interaktiv reklam i gränssnittet ökar engagemanget samtidigt som det möjliggör omedelbar mätbarhet av olika reklaminitiativ. Resultatet är en lösning som gynnar alla parter, från operatörer och reklambyråer till marknadsförare såväl som slutkonsumenter.

• Snabbare och enklare lansering av nya applikationer

Ett starkt erbjudande grundare sig på insikten om kundernas preferenser och möjligheten att kunna erbjuda de applikationer och tjänster som efterfrågas till ett attraktivt pris. Genom att kombinera ett kraftfullt erbjudande av applikationer med Zenterios oberoende plattform kan TV-operatörer till fullo utnyttja sin marknadsposition, befintliga infrastruktur och tillgången på innehåll på ett bra sätt.

• Tjänster för att upptäcka relevant innehåll

Utbudet av innehåll, både on-demand och tablåbaserat, ökar lavinartat och en utmaning för många TV-tittare är att hitta innehåll som är relevant och intressant. Zenterio kan nu erbjuda kunder och partner en personaliserad tjänst för att rekommendera och upptäcka innehåll vilket resulterar i ett långt attraktivare TV-erbjudande.

• Anpassningsbart användargränssnitt baserat på HTML5

Zenterio OS erbjuder ett helt anpassningsbart HTML5-baserat användargränssnitt som gör det möjligt att skapa en unik design och känsla i det digitala TV-erbjudandet. Möjligheterna för gränssnittet är oändliga och utgör en möjlighet att differentiera varumärket samtidigt som det påverkar den totala användarupplevelsen för slutanvändaren.

• HbbTV

HbbTV har snabbt blivit en de-facto standard i många delar av världen, och i allt fler länder finns nu regleringar som kräver stöd för HbbTV. Zenterio har redan stor erfarenhet av hybriddriftsättningar och övergripande tekniker som DVB och OIPF. I samarbete med ACCESS och bolagens gemensamma erfarenheter skapar Zenterio ett ännu attraktivare erbjudande till operatörer.

I Zenterios nya version införs också en hierarki av för-konfigurerade lösningar vilket reducerar implementationstiden, och Zenterio har valt att kalla detta för Zap, Connect och Play. Basen är Zenterios oberoende operativsystem på vilket det adderas olika nivåer av varierande funktioner och komplexitet.

För mer information, kontakta:
Pelle Rosell, Chief Marketing Officer, Zenterio
E-mail: pelle.rosell@zenterio.com
Mobil: 46 70-926 2733

Zenterio erbjuder en helhetslösning för interaktiv TV via sitt oberoende operativsystem Zenterio OS som är positionerna för att bli en global standard. Zenterio erbjuder också konsulttjänster samt Value Added Services (VAS) till TV-operatörer. Zenterio samarbetar med globala systemintegratörer, tillverkare av digital-TV-boxar, säkerhetslösningar och microchips samt företag som erbjuder interaktiva tjänster. Zenterio har över 200 anställda som representerar 25 nationaliteter. Zenterio har kontor i Stockholm, Linköping och Atlanta. Zenterio ägs av privata investerare och private equity-bolaget Scope. Styrelseordförande i Zenterio är Olli-Pekka Kallasvuo, tidigare VD på Nokia. För mer information gå till zenterio.com