Björn Ingemanson föreslås som ny ordförande för Ziklo Bank

Report this content

Valberedningen i Ziklo Bank, tidigare Volvofinans Bank, har föreslagit Björn Ingemanson som ny ordförande i banken. Björn föreslås efterträda Urmas Kruusval som avgår efter att förtjänstfullt lett banken, både som vd 1990-1999, och därefter som ordförande sedan 2007.

Björn Ingemanson har mångårig och gedigen erfarenhet inom finans- och fordonsindustrin. Under de senaste 25 åren har han bland annat varit marknadschef och vd på Ziklo Bank, marknadsdirektör för Volvo Cars Japan, Europachef för Volvo Financial Services, CFO och divisionschef för Volvo Trucks och nu senast vd för Volvo Penta.

- Ziklo Bank är ett fantastiskt fint och välskött bolag med en framgångsrik historia. Med en stark kultur står de nu inför många spännande utmaningar i den gröna omställningen som pågår inom fordonsindustrin. Banken är väl rustad för fortsatt tillväxt och jag ser mycket fram emot mitt nya uppdrag, säger Björn Ingemanson.

Ordförande utses i samband med bankens ordinarie årsstämma den 4:e juni och tillträdet planeras ske direkt i samband med stämmans beslut, villkorat av godkänd ledningsprövning av Finansinspektionen.

För mer information, vänligen kontakta:

Anna Hartelius, Ziklo Bank

Anna.hartelius@ziklo.com