NY SØKEFUNKSJON GJØR INTERNETT MER LIKESTILT.

Er alle ingeniører menn? Eller alle førskolelærere kvinner? Det er det stereotype bildet man får hvis man bildesøker ulike yrker på nettet. Derfor lanseres nå nettlesertillegget Re-Search som gir kvinner og menn en mer likestilt fordeling i søkeresultatene. Bak løsningen står teknologiselskapet Semcon, som gjør Re-Search programmet tilgjengelig gratis og som ”open source”.

Når du bildesøker ulike yrker med Re-Search, utføres det et parallelt søk som gjør resultatet mer likestilt. Det nye søkeresultatet presenteres i et ekstra vindu der det fremheves bilder som ellers havner langt nede.

– Hvis ingeniører fremstilles som menn i gul hjelm, hvordan skal da kvinner kunne føle at yrket er noe for dem? Forbilder er viktig når unge mennesker tenker på hvilket yrke de skal velge og mange søker i første omgang etter informasjon på nettet, sier Anna Funke, prosjektleder for Re-Search i Semcon.

Semcons forhåpning er at ingeniøryrket skal bli attraktivt for flere. Mange kvinner arbeider i dag som ingeniører, men de vises ikke i søkeresultatene. For å tilby en konkret løsning på problemet utviklet man Re-Search, som gir et mer nyansert bilde av ulike yrker. Både yrker som domineres av kvinner og som domineres av menn på internett.

Re-Search er gratis og fungerer på de vanligste nettleserne. Ved lanseringen håndterer løsningen 65 ulike yrker på engelsk. Re-Search er tilgjengelig som ”open source” for å oppmuntre både privatpersoner og bedrifter til å videreutvikle produktet på flere måter som stimulerer til økt likestilling.

Økt likestilling er et prioritert område i Semcon som følges opp med samme nøyaktighet som de finansielle resultatene. Målsettingen er å oppfylle definisjonen av en likestilt bedrift innen 2022. Det vil si at man skal ha en fordeling av kjønnene mellom 40 og 60 prosent i hele konsernet.

– Det er et tøft, men nødvendig mål. Semcon utvikler produkter for alle, det betyr samtidig at vi trenger å få inn mange ulike perspektiver for bedre å representere sluttbrukerne. Blant annet flere kvinner. Vi vet også at en større miks blant medarbeiderne er avgjørende for å skape en inspirerende arbeidsplass og en fremgangsrik bedrift, sier Markus Granlund, adm.dir. og konsernsjef i Semcon.

Se filmen om Re-Search

Last ned komplett pressemateriell inklusive FAQ

www.semcon.com/re-search

For mer informasjon, vennligst kontakt:

Per Nilsson, Corporate Communication and Marketing Director, Semcon

Tlf.: +46 (0) 739-737 200
E-post: per.nilsson@semcon.com

Semcon er en internasjonal teknologibedrift som spesialiserer seg på produktutvikling med menneske i fokus. Ved alltid å ta utgangspunkt i sluttbrukeren, styrkes kundenes konkurranseevne, ettersom den som vet mest om brukerens behov, skaper de beste produktene og den største nytten for sluttbrukeren. Semcon samarbeider primært med bedrifter i bransjer som kjøretøyproduksjon, industri, energi og life science. Med 3 000 spesialister har vi kapasitet til å ta hånd om hele produktutviklingssyklusen. Fra strategi og teknologiutvikling til design og produktinformasjon. Semcon ble grunnlagt i 1980 i Sverige og har kontorer på mer enn 40 steder i ni ulike land. I 2015 omsatte konsernet for SEK 2,6 milliarder. Les mer på semcon.com

Tags: