I 2050 er alle Michelins dæk 100% bæredygtige

- I 2050 vil alle Michelins dæk være lavet af enten genanvendte materialer, biobaserede materialer eller andre bæredygtige materialer.

- Sådan vil Michelin udvikle 100% bæredygtige dæk.

- Målsætning nås med en stærk R&D-indsats og med ambitiøse partnerskaber med innovative start-ups.

Med stærk inspiration fra sit VISION konceptdæk, et luftløst, digitalt forbundet og helt bæredygtigt dæk, der blev introduceret i 2017, melder Michelin nu klart ud: I 2050 vil alle dæk fra det franske dækfirma være lavet af 100% bæredygtige materialer. Allerede i dag stammer næsten 30% af de materialer, der bliver brugt i et Michelin-dæk, fra naturlige, genanvendte eller andre bæredygtige kilder.

Et Michelin-dæk er et højteknologisk produkt, der består af over 200 forskellige ingredienser. Det primære er naturligt gummi, men de mange ingredienser omfatter også syntetisk gummi, metal, fibre og komponenter, der styrker dækkets struktur, som f.eks. karbon, silica og plastmateriale. I den rigtige sammensætning bidrager de forskellige materialer til at sikre en god, balanceret, komfortabel og frem for alt sikker køreoplevelse. Samtidig bidrager de forskellige ingredienser til at sænke dækkets klima- og miljøaftryk.

Michelin: Sådan laver vi et 100% bæredygtigt dæk

Se video, der viser vejen frem for Michelin

Målsætning er understøttet af en kæmpe R&D-indsats
Michelin har syv forskningscentre rundt om i verden. Her arbejder mere end 6.000 ingeniører og forskere med at udvikle avancerede materialer til dæk. Forskningsindsatsen omfatter 350 forskellige indsatsområder. Til dato har Michelins R&D-arbejde resulteret i 10.000 patentansøgninger inden for dækdesign og -produktion. De globale forskningscentre spiller en nøglerolle i Michelins målsætning om at producere 100% bæredygtige dæk i 2050.

…. og parløb med innovative virksomheder
Den ambitiøse målsætning kræver også stor og forøget innovationskraft og -hastighed. Derfor har Michelin de senere år indgået tætte og forpligtende partnerskaber med innovative start-ups. Eksempelvis omkring udvikling af hightechmaterialer og avanceret genanvendelsesteknologi. Det er partnerskaber, der rækker ud over dækproduktion. Så de nye teknologier kan også anvendes i anden industriel produktion som en vej til at udnytte genanvendte råmaterialer bedre. Herunder genbrug af polystyren, kønrøg (carbon black) og pyrolyse-olie fra udtjente dæk i en lang række nye produkter.

To eksempler er Axens og IFP Energies Nouvelles, to virksomheder, der driver BioButterfly projektet. Siden 2019 har begge selskaber samarbejdet med Michelin om produktion af biobaseret butadiene som erstatning for oliebaseret butadiene. Med biomasse fra træ, risskaller, blade, kornstængler og andet planteaffald indgår over 4,2 mio. tons plantebaseret materiale nu i Michelin-dæk hvert år.

I november 2020 indgik Michelin og canadiske Pyrowave et partnerskab for at producere genanvendt styren fra bl.a. plastemballage fra fødevarer. Styren er en vigtig bestanddel i produktion af polystyren, syntetisk gummi til dæk og en lang række forbrugsvarer. Samarbejdet betyder på sigt, at mange tusind tons polystyren-affald hvert år kan blive genanvendt enten som i oprindelige produkt eller i dæk fra Michelin.

Endnu et eksempel er Michelins samarbejde med den franske startup Carbios, der har opfundet en revolutionerende proces til at genanvende PET-plastaffald i nye plastprodukter ved hjælp af enzymer. Fra efteråret 2021 bliver Carbios teknologi taget i brug på den første Michelin-fabrik i form af genanvendte polyestertråde til dækproduktionen. På den måde kan ca. fire mia. plastflasker hvert år blive genanvendt i nye Michelin-dæk.

Endelig annoncerede Michelin i samarbejde med svenske Enviro i februar 2021 byggeriet af sin første fabrik til genanvendelse af gamle dæk. Enviro har udviklet en patenteret teknologi til at udskille olie, stål, gas, kønrøg (carbon black) og andre højkvalitetsmaterialer fra udtjente dæk, der så kan genanvendes i produktionen af nye, gummibaserede produkter.

Michelin støtter også udviklingen af en cirkulær økonomi på andre måder. Det sker bl.a. via The European BlackCycle Consortium. Et projekt, der er koordineret af Michelin Group og finansieret af EU og samler 13 offentlige og private partnere om udviklingen af nye processer for, hvordan udtjente dæk kan omdannes til nye dæk.

Pressekontakt Michelin Nordic: Lotta WRANGLE
Telefon: 46 8 709 07 76, Mobil: 46 72 250 07 40, E-mail: lotta.wrangle@michelin.com

Michelin er en af verdens førende dækproducenter og har et mål om at forbedre kundernes mobilitet ved at producere og distribuere de mest bæredygtige dæk, serviceydelser og løsninger. Michelin tilbyder også digitale tjenester, vejkort og guides, der hjælper med til at gøre rejsen bedre. Endelig udvikler Michelin højteknologiske materialer, som i dag anvendes i mobilitetsindustrien. Michelin Gruppen har hovedkontor i Clermont-Ferrand i Frankrig og er repræsenteret i 170 lande, har 123.600 medarbejdere i verden og 71 produktionsanlæg. I alt producerede Michelin i 2020 170 millioner dæk (www.michelin.com).