Innovationspris til Michelins produkt- og klimastrategi

Michelin modtog i år stor, tysk innovationspris for sin ’Long Lasting Performance’ strategi. En produkt og -klimastrategi, som sikrer optimale egenskaber i Michelins dæk helt ned til lovkravet om 1,6 mm mønsterdybde – til glæde for forbrugere og klima.

Med ‘German Innovation Award 2018’ høster Michelins ’Long Lasting Performance’ strategi bemærkelsesværdig anerkendelse i Tyskland. Prisen fra det tyske designråd tilfalder Michelin for selskabets indsats for at udvikle dæk og dækteknologi, der leverer optimal tryghed og sikkerhed fra første til sidste kilometer - helt ned til lovens mindstekrav på 1,6 mm mønsterdybde.

Resursespild i milliardklassen
Som de første i dækindustrien anbefaler Michelin i dag, at bilister kører deres Michelin-dæk helt ned til lovens mindstegrænse. For tidligt dækskifte medfører nemlig et stort resursespild, der unødigt belaster klimaet og forbrugernes pengepung.

Uafhængige analyser viser, at der er store omkostninger forbundet med for tidlig udskiftning af bilers dæk.

Følger europæiske bilister f.eks. rådet fra nogle dækproducenter og kasserer deres dæk allerede ved 3 mm mønsterdybde, vil ekstraudgiften være ca. 7 mia. euro årligt. I klimasammenhæng medfører udskiftning af dæk, før de 1,6 mm, en unødig CO2-udledning på 6 millioner tons årligt[1].

Dækteknologi forlænger levetiden
En af hjørnestenene i Michelins ’Long Lasting Performance’ strategi er udviklingen af EverGripTM teknologien, som i dag indgår i nye generationer af Michelin-dæk.

Blandt andet i vinterdækket Michelin Alpin 6. Her giver en kombination af en ny ’multi-layer’ gummiblanding og en selvfornyende profil solidt vejgreb på sne - selv, når dækket er slidt. Det populære Michelin CrossClimate+ anvender også ny dækteknologi og har et mønster med flere, unikke gummiblandinger, så det bevarer sine egenskaber helt ned til 1,6 mm.

Også Michelins lastbildæk er omfattet af den nye strategi. For eksempel REGENION teknologien i Michelins nye X® MULTI™ ENERGY™ D, der har indbygget lamineringer, som gradvist åbner sig, når det slides. Det sikrer stærkt vejgreb i hele dækkets levetid.

’German Innovation Award’ uddeles af det tyske designråd. Siden 1953 har man uddelt en vifte af priser, som anerkender design, branding og innovation på internationalt niveau. I år er første gang en selvstændig pris for innovation bliver uddelt. For at sikre uafhængighed er de nominerede virksomheder udvalgt af et ekspertpanel under det tyske designråd.

[1] Uafhængig analyse lavet af Ernst & Young et Associés “Planned Obsolescence That Can Be Avoided”, May 2017.

Pressekontakt Michelin Nordic: Lotta WRANGLE
Telefon: 46 8 709 07 76, Mobil: 46 72 250 07 40, E-mail: lotta.wrangle@michelin.com

Michelin arbejder målrettet for at forbedre bæredygtig mobilitet for gods og mennesker ved at udvikle, fabrikere og sælge dæk til alle former for køretøjer. Michelin tilbyder også innovative B2B-tjenester, digitale services og udgiver rejseguides, hotel- og restaurantguides, vejkort og geografiske kort. Michelin har hovedkontor i Clermont-Ferrand, Frankrig. Selskabet har 112.300 ansatte i 170 lande og har 68 produktionsanlæg i 17 lande. Dertil kommer Michelins teknologicentre i Europa, Nordamerika og Asien, hvor forskning og udvikling sker. Se mere på www.michelin.com eller www.michelin.dk