EIT Food udgiver i samarbejde med danske ekspertert et nyt whitepaper om innovation inden for proteindiversificering

Verdens største fællesskab af innovatører indenfor fødevareinnovation, EIT Food, er sammen med topeksperter og partnere fra Norden aktivt med til, at drive innovation og teknologi i regionen for sunde, bæredygtige og modstandsdygtige fødevaresystemer.

Aarhus, 12 januar 2023

Protein er en vigtig del af en sund kost, men overproduktion af animalsk protein er skadelig for miljøet. Den globale befolkning forventes at stige fra 8 milliarder i dag til næsten 10 milliarder i 2050. Derfor har verden brug for bæredygtige metoder til at producere nye, sikre og sunde proteiner af høj kvalitet, for at sikre en passende ernæring til planeten med minimal påvirkning på miljøet.

EIT Food har sammen med sine partnere arbejdet for, at fremskynde innovation inden for alternative proteiner, som en del af sit arbejde med at løse udfordringerne i det nuværende fødevaresystem.. EIT Food støttes af Det Europæiske Institut for Innovation og Teknologi (EIT) - en del af Den Europæiske Union. Organisationen identificerer tre kritiske områder, som prioriterede indsatsområder for håndtering af de udfordringer, som de nuværende fødevaresystemer medfører: et sundere liv gennem fødevarer, et nettonulfodersystem og et fuldt gennemsigtigt, modstandsdygtigt og retfærdigt fødevaresystem.

Som et af mange igangværende initiativer har organisationen etableret en tænketank for proteindiversificering, og har nu udarbejdet et nyt whitepaper med den seneste innovation og kritiske faktorer, som skal sikre flere planetvenlige proteiner på vores tallerkener. Blandt EIT Foods partnere og bidragydere til whitepaperet, er der repræsentanter fra flere nordiske forskningsinstitutioner, herunder Institut for Fødevarevidenskab ved Aarhus Universitet.

“Proteindiversitet er meget mere end planteproteiner, der processeres for at skabe kød-lignende produkter," siger Jette Feveile Young, lektor og videnskabelig teamleder ved Institut for Fødevarevidenskab, Aarhus Universitet. “Dette whitepaper introducerer den enorme variation af proteinrige alternativer til traditionelt kød inklusiv kommende teknologier, som kultiveret kød. Ved Aarhus Universitet, Institut for Fødevarer forsker vi i processering af planteproteiner, og har derudover etableret et nyt forskningsmiljø på kultiveret kød, hvor vi forsker i bæredygtig og omkostnings-effektiv medie til dyrkning af cellerne samt de processer, der efter høst af cellerne danner ønskede smags og aroma stoffer i det endelige produkt.”

Det nyligt publicerede whitepaper fremhæver proteindiversificering som den førende løsning, og med potentiale til, at afhjælpe de udfordringer, som de nuværende fødevaresystemer medfører. Innovationerne inden for proteindiversificering beskrevet i denne whitepaper omfatter forskning og udvikling af proteinkilder afledt af planter, alger, insekter, og kød dyrket fra cellulært landbrug, som værdifulde alternativer til animalske proteiner.

"Vi står over for nogle alvorlige og globale udfordringer, der påvirker hele landbrug og fødevaresystemet. Det er derfor af afgørende betydning, at fjerne barriererne og fremmme innovationen og bevæge sig i retning af et bæredygtigt, sundt og retfærdigt økosystem for landbrug og fødevaresystemet", siger Marja-Liisa Meurice, direktør for EIT Food CLC North-East. "For at opnå dette har EIT Food sammen med sine partnere oprettet en Protein Diversification tænketank, som har til formål, at bidrage med indledende refleksioner og anbefalinger." konkluderer Meurice

EIT Food åbner nu op for sin partnerskabspolitik, med en fornyet model, og som skal tiltrække organisationer, der ønsker at være en del af bevægelsen. Genom udvidede partnerskap vil EIT food forene de vigtigste interessenter fra den akademiske verden, erhvervslivet og fra landbruget, for at tage fat på udfordringer i fødevaresystemet ud fra et teknologisk, ernæringsmæssigt, miljømæssigt og socialt synspunkt, for at skabe en fælles vision for en bedre fremtid i landbrug og fødevaresystemet.

EIT Food støttes af Det Europæiske Institut for Innovation og Teknologi (EIT), et initiativ under Den Europæiske Union.

For yderligere oplysninger:

Mediekit med billeder

Læs EIT Food whitepaper her

Presse kontakt:

Ewa Rzeszowska

Senior Project Manager, Communications & Events

European Institute of Innovation & Technology (EIT) Food

ewa.rzeszowska@eitfood.eu

EIT Food

EIT Food er verdens største fællesskab af innovatører indenfor fødevareinnovation. Vi fremmer innovation, for at bygge et fremtidsorienteret fødevaresystem, der producerer sunde og bæredygtige fødevarer til alle.

Med støtte fra the European Institute of Innovation and Technology (EIT), et initiativ  under Den Europæiske Union, investerer vi i projekter, organisationer og enkeltpersoner, der deler vores mål og visioner for et sundt og bæredygtigt fødevaresystem. Vi aktiverer innovationspotentialet i virksomheder og på universiteter, hvor vi skaber og vækster nystartede virksomheder indenfor landbrug og fødevaresektoren, så nye teknologier og produkter kan komme på markedet. Vi udstyrer iværksættere og fagfolk med de færdigheder, der er nødvendige, for at ændre fødevaresystemet, og vi sætter forbrugerne i centrum. Vores arbejde skal bl.a. Hjælpe med, at opbygge tillid, ved at genskabe forbindelsen mellem forbrugeren og oprindelsen af deres fødevarer.

Vi er ét ud af åtte innovationsfællesskaber, der er oprettet af Det Europæiske Institut for Innovation og Teknologi (EIT), et uafhængigt EU-initiativ, der blev oprettet i 2008, for at fremme innovation og iværksætteri i hele Europa.

Du kan få flere oplysninger på http://www.eitfood.eu, eller ved at følge os på sociale medier: Twitter, Facebook, LinkedIn, YouTube og Instagram.