Mobiilioptimoidut verkkosivut haastavat sovellusten tarpeellisuuden

Kannettavat tietokoneet ovat suositumpia kuin koskaan. Samanaikaisesti tablettien suosio on saavuttanut huippunsa ja älypuhelin löytyy lähes jokaisen suomalaisen taskusta. Verkkosivut ovat yhä useammin mobiilioptimoituja - sovelluksia ladataan harkiten.

Sovellusähky vaivaa selkeästi suomalaisia. Deloitten tuoreen Global Mobile Consumer -tutkimuksen mukaan suomalaisista vain 15 % on ladannut yli 20 sovellusta älypuhelimeensa. Sovellusmarkkinat ovat muuttuneet: alkuinnostus on nyt mennyt ohi ja sovelluksia ladataan vain tarpeeseen.

Yhä useammat verkkosivut ovat mobiilioptimoituja, minkä vuoksi erillistä sovellusta ei enää välttämättä tarvita. ”Tämä on tärkeä viesti yrityksille. Yritysten kannattaa asiakaslähtöisesti arvioida tarvitaanko sovellusta vai täyttävätkö mobiilioptimoidut verkkosivut asiakkaiden vaatimukset. Näemme, että esimerkiksi ostoksia ja matkavarauksia tehdessään kuluttajat suosivat verkkoselainta”, kertoo Deloitten teknologia, media ja telekommunikaatio -toimialan vetäjä Jukka-Petteri Suortti. Sovellusta vastaavasti hyödynnetään kun on kyse navigoinnista, sähköpostista tai sosiaalisesta verkostoitumisesta.

Laitteet täydentävät toisiaan – tabletit eivät tappaneet läppäreitä
Deloitten tutkimuksesta selviää, että älypuhelimien käyttäjämäärä lähestyy ennennäkemätöntä huippua. Älypuhelimia käytetään jatkuvasti - ajasta, paikasta ja tilanteesta riippumatta. Suomalaisista jo 80 %:lla on älypuhelin - nuorten keskuudesta se löytyy jopa 97%:lta. ”Millään muulla laitteella ei ole ollut samanlaista kaupallista ja yhteiskunnallista vaikutusta kuin älypuhelimella. Vaikka älypuhelinten määrä lisääntyy enää vain maltillisesti, loputtomat innovaatiot muokkaavat laitteita ja verkkoja tulevaisuudessakin”, Suortti kertoo.

Vielä pari vuotta sitten tablettien määrä kasvoi räjähdysmäisesti, mutta se näyttää hiljalleen tasaantuvan. Nyt 52 %:lla suomalaista on tabletti, kun vastaava luku vuosi sitten oli 49 %. ”Tabletti on yksi menestyneimmistä kulutustavaroista koskaan. Siitä huolimatta näen, että sen suosio on saavuttamassa huippunsa. En usko, että tablettien käyttö kasvaa koskaan älypuhelimen tai näppäimistöllä varustetun tietokoneen tasolle”, Suortti valottaa.

Tablettien tullessa markkinoille kannettaville tietokoneille ennustettiin kuolemantuomiota. Näin ei kuitenkaan käynyt. Deloitten tutkimuksesta selviää, että kannettavien tietokoneiden suosio on huipussaan. Suomalaisista jopa 94 %:lla on kannettava tietokone. ”Uskallan väittää, että läppärit ja älypuhelimet eivät kilpaile keskenään, vaan enemmänkin täydentävät toisiaan. Molemmilla laitteilla on ainutlaatuisia ominaisuuksia, jotka vetoavat kuluttajiin iästä riippumatta”, huomauttaa Suortti. Kannettavissa tietokoneissa ostajia houkuttelee erityisesti täysikokoinen näppäimistö, joka mahdollistaa nopeamman ja tarkemman kirjoittamisen.

Asiantuntijaorganisaatio Deloitten kansainvälinen Global Mobile Consumer Survey tarjoaa katsauksen lähes 53 000 kuluttajan mobiilikäyttäytymiseen 31:ssä eri maassa. Suomesta tutkimukseen vastasi 1 000 kuluttajaa.

Osakas, Teknologia, media ja telekommunikaatio -toimialan vetäjä
jukka-petteri.suortti@deloitte.fi

Asiantuntijaorganisaatio Deloitten kansainvälinen Global Mobile Consumer Survey tarjoaa katsauksen lähes 53 000 kuluttajan mobiilikäyttäytymiseen 31:ssä eri maassa. Suomesta tutkimukseen vastasi 1 000 kuluttajaa.