Tutkimus: Vähittäiskaupan halpaketjut jyräävät maailmalla – miten käy suomalaisten?

Vähittäiskauppa on mullistunut viimeisten 20 vuoden aikana: tavaroiden omistamisen merkitys on vähentynyt, sosiaalinen media muokkaa ostokäyttäytymistämme ja innovatiiviset toimijat kehittävät uusia tapoja vastata asiakkaiden tarpeisiin. Asiakkaat kaipaavat vähittäiskaupan toimijoilta aitoutta, mukavuutta ja luovuutta. Maailman suurin vähittäiskauppa on edelleen amerikkalainen Wal-Mart. S-ryhmä ja Kesko ovat tippuneet suurimpien vähittäiskauppojen joukossa.

Deloitte on listannut jälleen maailman 250 suurinta vähittäiskaupan toimijaa. Kärkikolmikko on pysynyt samana kuin viime vuonna. Ykkössijaa pitää edellisvuoden tapaan kirkkaasti hallussaan amerikkalainen Wal-Mart, jonka liikevaihto vuonna 2015 oli huimat 482 miljardia dollaria. Toiselta ja kolmannelta sijalta löytyvät amerikkalaiset Costco ja The Kroger Co. Viimeiset kolme vuotta maailman 250 suurimman vähittäiskaupan yhteenlaskettu liikevaihto on ollut hienoisessa kasvussa.

Suomea suurimpien vähittäiskauppojen joukossa edustavat S-ryhmä ja Kesko. Kaksikon välinen ero on kasvanut hieman edellisvuodesta. S-ryhmä löytyy sijalta 91 (73) ja Kesko vastaavasti sijalta 131 (108). Listaus perustuu tilikauden 2015 liikevaihtoihin.

”Tuoreimpia lukuja tarkastellessa näyttää siltä, että kaupan alalla tehdyt erilaiset hinnan alennuskampanjat onnistuivat. Suomalainen ei halua maksaa ruuastaan liikaa. Uskonkin, että kysyntä edullisille toimijoille kasvaa yhä tulevaisuudessa”, toteaa Deloitten kaupan alan ja kuluttajatuotteiden toimialajohtaja Jussi Sairanen

Asiakkaiden sitouttaminen vaatii uudenlaista lähestymistä

Global Powers of Retailing 2017 -raportti tarkastelee lisäksi asiakkaiden sitouttamista vähittäiskauppaan. Uudenlaisia asiakaskokemuksia luomalla ja oikean teknologian avustuksella kaupan alan yritykset voivat vahvistaa asiakasuskollisuutta omaan brändiinsä. ”Kaupan toimijoiden täytyy luoda asiakkaalle aitoa ja miellyttävää kokemusta niin kaupassa kuin sen ulkopuolellakin, kuten sosiaalisessa mediassa”, Sairanen muistuttaa.

Vähittäiskaupan innovaattorit tietävät, että teknologiaa ei enää käytetä ainoastaan täydentämään vähittäiskaupan asiakaskokemusta, vaan sen merkitys on keskeinen. Teknologia ei kuitenkaan yksistään riitä – asiakkaat etsivät vähittäiskaupassa myös uusia ja yllättäviä tuotteita ja kokemuksia.

Vähittäiskaupan tulevaisuuden trendit

1. Vähemmän on enemmän. Tavaroiden omistamisen merkitys vähenee ja kokemukset ja elämykset saavat enemmän painoarvoa.

2. Brändit itseilmaisun välineenä. Asiakkaat etsivät kokemuksia ja tuotteita, jotka heijastelevat heidän henkilökohtaista sosiaalisessa mediassa luomaansa brändiä.

3. Kaupan rajat häilyvät. Tekemisen alakulttuuri, jossa hyödynnetään teknologiaa, yhteisöllisyyttä ja avoimia työtiloja, jakamistalous sekä monet muut tekijät ovat tehneet vähittäiskaupan roolin määrittämisestä yhä vaikeampaa. Uudenlaiset toimijat kehittävät uusia liiketoimintamalleja vastaamaan asiakkaiden tarpeisiin. Kuluttaja voi tilata esimerkiksi kuukausittaisen kauneuspaketin kotiinsa ja erilaisista lyhytkestoisista erikoisalennusmyynneistä on tullut arkipäivää.

4. On-demand -ostaminen yleistyy. Vähittäiskaupan toimijan merkityksellisyys määräytyy sen mukaan, miten hyvin hänen tuotteensa vastaavat modernin käyttäjän vaatimuksiin juuri silloin, kun tarve tuotteelle syntyy.

5. Teknologia muokkaa yhteiskuntaa. Uudet teknologiat, kuten robotiikka, tekoäly ja virtuaalitodellisuus muuttavat tapaamme elää ja tehdä ostoksia.

Jussi Sairanen
Partner, Deloitten kaupan alan ja kuluttajatuotteiden toimialajohtaja
+358 40 752 00 82
jussi.sairanen@deloitte.fi