SELVKJØRENDE SNØPLOGER PÅ FLYPLASSENE SKAL MINSKE FORSINKELSENE

Snart kan snøplogene på flyplassene bli selvkjørende. For første gang har 20 meter lange og 5,5 meter brede selvstyrte snøploger brøytet rullebanen fri for snø. Prosjektet kalles Yeti, har teknikk utviklet av Semcon, og skal gi økt effektivitet og færre forsinkelser på flyplassene.

Det stilles høye krav til snørydding av flyplasser. Start- og landingsbaner må være helt frie for snø for at flytrafikken skal flyte. For alltid å være beredt, må flyplassene i dag ha ansatte som står klare til å rykke inn når som helst og rydde snø. Snøproblemer fører også til mange forsinkelser og værfaste reisende hvert år.

– Med selvkjørende snøploger kan flyplasser verden rundt effektivisere virksomheten og minske forsinkelsene for de reisende. Dette er et godt eksempel på hvordan selvstyring kan skape både økt lønnsomhet og merverdi for oss mennesker, sier Markus Granlund, adm.dir. på Semcon.

19. mars ble kjøretøyene vist for første gang da de brøytet snø på Fagernes flyplass i Leirin, 200 kilometer nord for Oslo. Prosjektet er utviklet av Yeti Snow Technology, som eies av Semcon og Øveraasen, for den norske flyplassoperatøren Avinor. Snøplogene har kapasitet til å brøyte et areal på 357 500 kvadratmeter i timen. Det unike med de selvstyrte kjøretøyene er at de kan rydde snø i formasjoner med flere kjøretøy og med samme presisjon uansett værforhold.

Semcon i Norge bidrar i prosjektet med sin ekspertise innen komplekse sanntidssystem og selvstyrt teknologi.

– Vi har konstruert et kontrollsystem som legger opp digitale mønstre for selvstyrt snørydding på flyplasser. Systemet kan siden laste ned mønstrene og overvåke flere kjøretøy som navigerer ved hjelp av RTK GPS, en presis form for posisjonsmåling, og kommuniserer ved hjelp av 4G-modem, forklarer John Emil Halden, prosjektleder på Semcon.

Lenke til semcon.com/yeti for mer info

Lenke til bilder, film og grafikk

For mer informasjon, vennligst kontakt:

Per Nilsson, kommunikasjons- og markedssjef, Semcon
Tel.: +46 (0)739 737 200
Email: per.nilsson@semcon.com

Semcon er en internasjonal teknologibedrift som spesialiserer seg på produktutvikling med menneske i fokus. Ved alltid å ta utgangspunkt i sluttbrukeren, styrkes kundenes konkurranseevne, ettersom den som vet mest om brukerens behov, skaper de beste produktene og den største nytten for sluttbrukeren. Semcon samarbeider primært med bedrifter i bransjer som kjøretøyproduksjon, industri, energi og life science. Med over 2 000 spesialister har vi kapasitet til å ta hånd om hele produktutviklingssyklusen. Fra strategi og teknologiutvikling til design og produktinformasjon. Semcon ble grunnlagt i 1980 i Sverige og har kontorer på mer enn 30 steder i åtte ulike land. I 2017 omsatte konsernet for SEK 1,8 milliarder. Les mer på semcon.com

Tags:

Sitater

Med selvkjørende snøploger kan flyplasser verden rundt effektivisere virksomheten og minske forsinkelsene for de reisende. Dette er et godt eksempel på hvordan selvstyring kan skape både økt lønnsomhet og merverdi for oss mennesker.
Markus Granlund, adm.dir. på Semcon