"THE INTERNET OF S**T SONG" GJØR NARR AV TILKOBLEDE ENHETER.

Blir du helt viklet inn i teknologien? Du er ikke alene. Ettersom flere og flere enheter blir tilkoblet rundt oss, blir det stadig mer vanlig å bli frustrert over teknologi. Semcon lanserer nå den unike og litt snodige musikkvideoen "The Internet of S**t Song". Denne filmen gjør narr av forventningene til IoT (tingenes internett) og mangelen på fokus på brukerne. Hovedpersonen er den naive marionettdukken Alex.

"Tilkoblet teknologi gir et fantastisk potensial, men selskapene investerer for tiden store pengesummer på løsninger som hverken når frem til målgruppen eller oppfyller brukerens behov. I videoen ser vi humoristisk på hva som kan skje med alle de smarte enhetene våre hvis vi ikke passer på," sier Markus Granlund, konsernsjef i Semcon.

En selvopptatt, men godhjertet marionettdukke
Videoen er produsert med hjelp av Forsman & Bodenfors, og handlingen er i en ikke altfor fjern framtid. Hovedpersonen Alex vikler seg inn i både enheter og mennesker mens han beveger seg gjennom byen og synger sangen "The Internet of S ** t Song". Sangen er basert på den klassiske barnesangen om oppbygningen av skjelettet "Dem Bones". Alex er en marionettdukke og snorene er en metafor for både tilkobling, og hvor lett det er å vikle seg inn i teknologi hvis ikke løsningen er basert på brukerne.

"Da vi startet å jobbe med kampanjen, skjønte vi fort hvor mange utrolige tilkoblede produkter som finnes. Semcons stilling som et brukerfokusert teknologiselskap ga oss et godt utgangspunkt for å gjøre narr av alle forventningene rundt IoT. Den kreative prosessen førte så til den selvopptatte, men godhjertede dukken Alex," sier Per Nilsson, kommunikasjons- og markedsføringssjef i Semcon.

Miniatyrscener laget av papir
Musikkvideoen ble spilt inn i Sør-Afrika i samarbeid med verdensledende produsenter av marionettdukker og miniatyrverdener, og kontrollert av dukkeføreren Hansie Visagie. Alle de ulike scenene fra rulletrappene til kronbladene på blomstene er laget i papir. Dukkene er 3D-printet med den nyeste teknologien, og har små motorer som får den søte, lille katten til å åpne munnen og Alex til å heve øyenbrynene.

"Jeg har vært vitne til fremragende håndverk på dette fantastiske prosjektet. Arbeidet har vært enormt detaljkrevende. Dette gjorde videoen svært komplisert å lage, men den er også unik og resultatet er blitt veldig morsomt. Jeg tror at alle til en viss grad kan identifisere seg med Alex, selv om jeg personlig ville blitt enda mer frustrert!" sier regissør Daniel Warwick, som tidligere har stått bak mange prisbelønte reklamefilmer.

Støttetelefon for personer som er frustrert over teknologi
Daniel er ikke alene. Ifølge en ny undersøkelse utført av Inizio/Semcon sier ikke mindre enn 60 prosent av de spurte at teknologi gjør dem frustrerte. Teknologi er også det elementet i dagliglivet vårt vi blir mest frustrert over, mer enn problemer som bilkøer og bråkete naboer. Derfor lanserer Semcon en støttetelefon som alle kan ringe for å prate med brukerekspertene til selskapet, eller bare avreagere for hvor frustrerte de er over teknologien.

Musikkvideo: "The Internet of S**t Song"

Bak kulissene med intervjuer

Smarte produkter ifølge Semcon

Full pressemappe med bilder, spørreundersøkelse etc.

Støttetelefon for personer som er frustrert over teknologi +46 (0)10 178 22 10

Tilkoblede produkter: fakta
Utviklingen av tingenes internett (IoT) peker kraftig oppover de nærmeste årene. 30 milliarder tilkoblede produkter og investeringer for totalt 1,29 trillioner amerikanske dollar er forespeilet for 2020. Samtidig viser undersøkelser at forbrukerne tviler på hva de skal bruke denne teknologien til. På Semcon utvikles produktene alltid basert på sluttbrukernes behov og adferd, og dette er helt avgjørende hvis vi virkelig skal tilføre verdi til smart teknologi. Finn ut mer på semcon.com/smart

Rulletekst