WiMP inngår samarbeid med Roskilde Festival

Et musikalsk kjærlighetsbarn er født. Roskilde Festival, som er kjent over hele verden for å gi publikum noen av de aller beste musikkopplevelsene ved å presentere en overflod av musikk i alle sjangere, inngår nå et samarbeid med musikktjenesten WiMP. At WiMP også står for overflod av musikk er det ingen tvil om og den grunnleggende kjærligheten til musikken hos både Roskilde Festival og WiMP skaper derfor grobunn for et fruktbart og solid samarbeid.

Musikkelskere fra hele Norden flokker årlig til Roskilde Festival, noe som gjør det naturlig for den nordiske musikkstreamingtjenesten WiMP å inngå et partnerskap med fokus på verdiøkende distribusjon av den populære festivalens allsidige program. WiMP har tre nordiske musikkredaksjoner som daglig arbeider for å gi brukerne varierte musikalske opplevelser inkludert ved å introdusere morgendagens stjerner, aktuelle navn og mer etablerte artister. Akkurat som Roskilde Festival har skjemt bort sine deltakere i løpet av de siste 41 årene.

”Roskilde har hatt en særegen posisjon blant norsk festivalpublikum i et titalls år, og selv med en vill oppblomstring av norske festivaler er det fremdeles tusenvis av nordmenn på vei til Roskilde hvert år. De siste ti årene spesielt har også Roskildefestivalen hatt et godt fokus på norske artister, som har hjulpet dem til å få innpass på nye scener både i Sverige og Danmark. Det håper vi også at WiMP kan bidra med, ved å gi et naturlig fokus på de nordiske artistene i forkant og under festivalen,” sier Sveinung Rindal i den norske WiMP-redaksjonen.

I praksis betyr samarbeidet at musikken fra Roskilde Festivals univers nå bare er ett klikk unna. WiMP får sin egen Roskildeside, hvor du vil finne musikk fra de artistene som skal spille på årets festival, spillelister laget av Roskilde-aktuelle artister, spillelister på grunnlag av årets program, anbefalinger fra både WiMP og Roskildes musikkgruppe, tilbakeblikk, konkurranser, intervjuer med Roskilde-aktuelle band, musikkbookere og mye mer. I tillegg vil WiMP naturligvis også være til stede på selve festivalen med en lyttepost, hvor festivaldeltagerne kan utforske musikken og få relevante musikkanbefalinger.

"Det er viktig for oss at vårt publikum har mulighet til å oppdage noen av de mindre kjente navnene i programmet - og helst før konsertene holdes. Derfor er samarbeidet med WiMP om formidling av musikk en god match. Nå kan vi bedre enn noen gang før hjelpe våre musikkelskende festivaldeltakerne å finne akkurat deres nye favorittband blant de ca. 200 artistene vi har på programmet”, sier musikksjef i Roskilde Festival, Rikke Øxner.

Det er også mye mer på planleggingsblokka rundt dette spennende samarbeidet. Følg med på Roskilde-siden i WiMP samt på blogg.wimp.no.

Roskilde Festival 2012 pågår fra 5. – 8. juli med warm-up fra 30. juni – 4. juli.

For mer informasjon kontakt: Kristin Castillo Eldnes, IR- og informasjonssjef Aspiro, tlf. 90807389, kristin.eldnes@aspiro.com, Sveinung Rindal, WiMP-redaksjonen, tlf. 48253704, sveinung@wimp.no

WiMP er en norsk musikkstreamingtjeneste levert av Aspiro og Platekompaniet i samarbeid med Telenor. WiMP er fri for reklame, og er basert på betaling – for å sikre inntekter også til artister, rettighetshavere og plateselskap. WiMP legger vekt på å ha en aktiv og lokal redaksjon som blant annet produserer anbefalinger og spillelister. Det er også et mål å være best på norsk musikk. WiMP er tilgjengelig i ulike versjoner for datamaskin, mobil, nettbrett og nettverksradio. Les mer på www.wimp.no