WiMP ingår samarbete med Roskilde Festival

Ett musikaliskt kärleksbarn är fött. Roskilde Festival, som är känd över hela världen för att ge publiken några av de bästa musikupplevelserna genom att presentera ett överflöd av musik i alla genrer, ingår nu ett samarbete med musiktjänsten WiMP. I WiMP finns också ett överflöd av musik och den grundläggande kärleken till musiken från både Roskilde Festival och WiMP skapar därför grogrund för ett givande och varaktigt samarbete.

Musikälskare från hela Norden vallfärdar årligen till Roskilde Festival, vilket gör det naturligt för den nordiska musiktjänsten WiMP att ingå ett partnerskap med fokus på att öka värdet och förmedla den populära festivalens mångsidiga program. WiMP har tre nordiska musikredaktioner som dagligen arbetar för att förse användare med olika musikaliska upplevelser, att introducera morgondagens stjärnor, aktuella samt mer etablerade artister. Precis på samma sätt som Roskilde Festival har skämt bort sina besökare under de senaste 41 åren.

”För mig har alltid Roskilde festivalen varit en plats där man fått uppleva konserter från efterlängtade favoriter likväl som hittat nya. Därför känns detta partnerskap så självklart då vi på WiMP jobbar varje dag med att få lyssnaren att hitta guldkornen i den ström av ny musik som släpps samtidigt som vi vill att det ska vara lika lätt att hitta tillbaka till sin favoritmusik från förr. Musikupplevelsen är det centrala både för oss och för Roskilde Festivalen,” säger Fredrik Zmuda, redaktionschef för WiMP Sverige.

I praktiken innebär samarbetet att musiken från Roskilde Festivals universum nu bara är ett klick bort. WiMP får en egen Roskildesida där du hittar musik från artister som kommer att spela på årets festival, spellistor och intervjuer av Roskilde-aktuella artister, spellistor baserade på årets program, rekommendationer från både WiMP och Roskildes musikgrupp, tillbakablickar, tävlingar, intervjuer med artistbokare och mycket mer. Dessutom kommer WiMP givetvis också att finnas på plats på festivalen så att du kan lyssna och utforska musiken och få relevanta musikrekommendationer.

"Det är viktigt för oss att vår publik har möjligheten att upptäcka några av de mindre kända namnen på programmet - och helst innan konserterna hålls. Därför är samarbetet med WiMP en perfekt match för att sprida musiken. Nu kan vi bättre än någonsin hjälpa våra musikälskande festivalbesökare att hitta deras nya favoritband bland de c:a 200 artister vi har på programmet", säger Rikke Øxner, musikchef för Roskilde Festival.

Det finns också ytterligare planer på gång kring detta spännande samarbete. Håll koll på Roskildesidan i WiMP och blogg.wimpmusic.se

Roskilde Festival 2012 pågår från 5 – 8 juli med warm-up från 30 juni – 4 juli.

För mer information, kontakta Kristin Castillo Eldnes, IR- och informationschef Aspiro, tlf. +47 90807389, kristin.eldnes@aspiro.com, eller Anna Rosdahl, pressansvarig på anna@annarosdahl.se eller 0709-37 26 56.

WiMP är en musikstreamingtjänst som ägs och levereras av Aspiro. WiMP är en reklamfri betaltjänst, med bakgrund i att säkra intäkter för artister, rättighetshavare och skivbolag. WiMP har en aktiv och lokal redaktion som bland annat publicerar rekommendationer och spellistor. WiMP ska vara bäst på lokal musik, först med nyheter och enklast att använda. WiMP finns tillgänglig för dator, mobiltelefon, läsplatta och nätverksradio. Mer information finns på www.wimpmusic.se/press