• Addnode Group/

250 000 ritningar görs tillgängliga när Addnode Groups dotterbolag CAD-Q tar hand om Riksbyggen digitala ritningsarkiv

STOCKHOLM, 15 oktober 2015 – CAD-Q har tecknat ett avtal med Riksbyggen för uppbyggnad och drift av Riksbyggens digitala ritningsarkiv. Riksbyggen har idag närmare 250 000 ritningar i sitt arkiv och antalet växer varje dag.

För att Riksbyggens verksamhet skall få bättre och lättare tillgång till den verksamhetskritiska och viktiga informationen har de valt CAD-Qs Arkivtjänst med produkten HyperDoc. CAD-Q kommer att överta den dagliga administrativa hanteringen av ritningar och modeller och systemet HyperDoc ger användarna möjlighet att, via mobila enheter och web, nå och utnyttja all fastighetsinformation i det dagliga arbetet.

"Vi ser verkligen fram emot att få ännu bättre ordning på vårt stora arkiv och att få ett verktyg som varje medarbetare och inte minst våra kunder, kan hantera på ett enkelt sätt", säger Göran Danling affärsutvecklare på Riksbyggen.

"Vi är stolta och glada att våra produkter och tjänster ännu en gång valts av en stor och krävande förvaltare. Idag hanterar vi ritningar och modeller åt fastighetsägare motsvarande nära 100 miljoner kvm byggnadsarea i främst Sverige och Norge, säger Rolf Kjærnsli, affärsområdeschef Addnode Design Management.

För mer information:

Rolf Kjærnsli, affärsområdeschef Addnode Design Management
Tel: +47 (0) 915 75 961, e-post: rolf.kjaernsli@cad-q.no

Johan Andersson, CFO och IR-ansvarig, Addnode Group AB
Tel: +46 (0) 704 205 831, e-post: johan.andersson@addnodegroup.com

Addnode Group erbjuder verksamhetskritiska IT-lösningar till utvalda marknader inom både privat och offentlig sektor. Vi förvärvar, bygger och utvecklar bolag som levererar IT-lösningar för specifika behov hos våra kunder.

Varje dag använder 500 000 ingenjörer våra system för att utveckla och underhålla produkter, byggnader och anläggningar. 100 000 tjänstemän i offentlig sektor använder våra lösningar för kommunal och statlig förvaltning.

Vi är 1 150 medarbetare i Sverige, Danmark, Finland, Indien, Norge, Serbien, Slovakien, Storbritannien, Tyskland, USA och Österrike. 2014 uppgick nettoomsättningen till
1 599 MSEK. Addnode Groups B-aktie är noterad på Nasdaq Stockholm, Small cap. För mer information, vänligen besök: www.addnodegroup.com.

Om Cad-Q

Cad-Q är Nordens ledande leverantör av modell- och ritningsrelaterad IT och arbetar med implementering av programvaror, utbildning, support och IT-stöd av CAD-system till bygg-, fastighets- och industrisektorerna. Cad-Q grundades 1989 och har cirka 280 medarbetare på 20 kontor i Sverige, Norge, Finland, Danmark och UK. Cad-Q är en del av Addnode Group-koncernen som är noterad på OMX Nordic List, Small Cap. Mer information om Cad-Q finns på www.cad-q.se

Om Riksbyggen

Riksbyggen förvaltar 176 000 bostadsrätter i 2 650 bostadsrättsföreningar och cirka 100 000 hyreslägenheter i många kommuner runt om i Sverige. Antalet påbörjade lägenheter i nyproduktion är 986 stycken (1 134 år 2013) och verksamheten omsatte 5 746 MSEK 2014.