Addnode Group köper mobilt fältverktyg för BIM-information

9 januari, 2020 –Tribia (tidigare Symetri Collaboration), ett företag i Addnode Group, fortsätter att stärka sin position som nordisk marknadsledare inom digitala samarbetslösningar för bygg- och anläggningsindustrin genom förvärvet av det norska IT-företaget Unizite.

Unizite har utvecklat ett molnbaserat mobilfältverktyg som säkerställer att 3D-modeller, ritningar, dokument och BIM är tillgängliga för alla på byggplatsen. Dessutom har företaget effektiviserat förändringshantering, inspektion, checklistor samt arbetsmiljö- och säkerhetsprocesser med sina mobila lösningar.

- Förvärvet är en viktig del av vår BIM-samarbetsstrategi. Hörnstenarna i vår BIM Collaboration-lösning är Interaxo och BIMEYE, men förvärvet av Unizite säkerställer att vi både kan presentera och fånga in digital information på byggplatsen via mobila fältverktyg. Detta gör det möjligt för våra kunder att minska kostnaderna och öka kvaliteten på både byggprojektet och den digitala informationen som ska levereras till förvaltningsfasen, förklarar Steinar Svinø, VD för Tribia.

Det mobila fältverktyget Unizite kan också användas för att starta en avvikelseprocess genom att registrera avvikelsen direkt i 3D-modellen integrerad med Interaxo, eller registrera att material och byggnadsdelar har levererats och / eller monterats. Det kommer också att vara möjligt att se projektets framsteg under BIMEYE.

Unizite med ett team på 10 personer kommer att bli en del av Tribia, ett bolag i divisionen Design Management i Addnode Group.

För mer information, vänligen kontakta:

Rolf Kjærnsli, Divisionschef Addnode Design Management
Tel: +47 (0) 915 75 961, e-mail: rolf.kjaernsli@addnodegroup.com

Johan Andersson, VD och koncernchef, Addnode Group
Tel: +46 (0) 704 20 58 31, e-mail:
johan.andersson@addnodegroup.com