Ny teknik för kontaktcenter effektiviserar Intrum

Genom att använda samma kontaktcenter-plattform över hela Europa effektiviserar kredithanteringsbolaget Intrum den dagliga verksamheten. Målet är att outsourca drift och utveckling av plattformen och därigenom kunna leverera en bättre kundupplevelse.

”Advania kommer att sköta applikationsdrift för hela Europa där drygt 6 000 anställda i kontaktcentren sömlöst kommer att kommunicera med privatpersoner och företag om deras sena betalningar. Dessutom går vi in som strategisk partner till Intrum och utvecklar kundtjänsten till att fungera på ett optimalt sätt i alla olika kanaler, det är ett nytt och roligt affärsinriktat steg för oss”, säger Pär Lindström, kundansvarig för Communication Center på Advania.

Intrum har redan implementerat systemet Pure Connect i Danmark. Sverige, Finland, UK och Baltikum kommer att vara igång senast i februari nästa år. När alla länder använder samma system handlar det om 24 länder i Europa och 6 000 agenter som ska kommunicera i allt från vanlig telefon till chatt, WhatsApp eller Messenger.

Målet är att minimera antalet lösningar för våra kontaktcenter och att även outsourca utveckling och optimering av systemet. På så sätt kan vi spara pengar och fokusera på det vi är bra på – att hjälpa företag och organisationer att få betalt och privatpersoner att bli skuldfria”, säger Juuso Rantasalo, affärsutvecklingschef Intrum.

Intrum har i och med valet av Pure Connect gått från olika lokala lösningar i varje land till en gemensam webb- och digitalbaserad kontakcenter-plattform. Plattformen tillhandahåller funktioner för chattbotar och instant messaging för Facebook och Twitter. All funktionalitet finns inbyggd i plattformen utan behov av att ta in tredjepartsleverantörer. Advania ansvarar för leverans, drift, applikationer och funktionsutveckling. Avtalet tecknades den 1 februari 2019 och löper över 3 år med option till förlängning.

Pär Lindström, Communications Center, Advania Sverige
E-post: par.lindstrom@advania.com

Tomas Wanselius, VD Advania Sverige
Tele: +46 70-454 35 24