Aktia Bank Abp: Aktia Bank Abp:s styrelses sammansättning och arvodering 2015

Börsmeddelande
11.12.2014 kl. 19.00

Aktia Bank Abp:s styrelses sammansättning och arvodering 2015

Aktia Bank Abp:s förvaltningsråd har i dag valt styrelse och fastställt styrelsearvodena för kalenderåret 2015.

Förvaltningsrådet beslöt hålla antalet styrelseledamöter oförändrat och fastställde antalet till sju.

Med beaktande av styrelsens nuvarande sammansättning och bolagets utvecklingsskede beslöt förvaltningsrådet att omvälja nuvarande styrelse i sin helhet, dvs. Sten Eklundh, Hans Frantz, Kjell Hedman, Catharina von Stackelberg-Hammarén, Arja Talma, Dag Wallgren och Nina Wilkman. Vidare utsågs styrelsens nuvarande ordförande Dag Wallgren till styrelsens ordförande och nuvarande vice ordförande Nina Wilkman till styrelsens vice ordförande. Samtliga ledamöter är oberoende av Aktia Bank Abp och av betydande aktieägare.

Förvaltningsrådet beslöt höja årsarvodet till styrelseledamöterna med 10 % mot bakgrund av det ökade ansvar och de begränsningar som uppdraget som styrelseledamot i ett kreditinstitut för med sig. Årsarvode utgår således enligt följande:

Ordförande 58 300 €/år  (2014: 53 000)
Vice ordförande 33 000 €/år (2014: 30 000)
Ledamot  25 850 €/år (2014: 23 500)

Förhöjningen erläggs i sin helhet i form av Aktia A-aktier så att 35 % av årsarvodet erläggs i form av A-aktier. Mötesarvodet hålls oförändrat, dvs. 500 €/bevistat möte och 1 000 €/utskottsmöte för utskottsordförande.

Närmare information om Aktia Bank Abp:s styrelse och arvoden finns på www.aktia.com  > Ledning och förvaltning.

AKTIA BANK ABP

Ytterligare information:
Förvaltningsrådets ordförande Håkan Mattlin, tfn  0500 459 059

Distribution:
Nasdaq OMX Helsinki
massmedier

Aktia erbjuder ett brett urval lösningar inom bank, försäkring och fastighetsförmedling. Aktias verksamhet koncentreras till det finländska kustområdet och tillväxtcentra i inlandet. Aktias ca 300 000 kunder betjänas av en personal på nästan 1 000 personer på 57 kontor samt via Internet och telefon. Aktias aktier noteras på NASDAQ OMX Helsinki Oy. Mer information om Aktia finns på www.aktia.com