• Ambea/

Ambea publicerar årsredovisning med kvalitets- och hållbarhetsrapport för 2022

Ambeas årsredovisning med kvalitets- och hållbarhetsrapport för 2022 publiceras idag på ambea.se och bifogat via detta pressmeddelande.

Mark Jensen, vd Ambea sammanfattar året:

”Ett stabilt år med god tillväxt trots en turbulent omvärld. Ambea nådde under året sin högsta omsättning någonsin vilket inneburit att vi kunnat ge ännu fler omsorgstagare stöd och hjälp. Efterfrågan på äldreomsorg och socialomsorg i Sverige var god och Vardaga och Nytida utvecklades positivt under året. Inom Stendi har vi arbetat med anpassningar av kapaciteten och att ha rätt bemanning, vilket började visa resultat under årets andra hälft. Vi kommer under 2023 att fortsätta arbetet med att stärka lönsamheten i Stendi. I Danmark och Altiden har det varit fokus på integration av ett flertal förvärv och att skapa en stabil och hållbar plattform för framtida tillväxt. I vårt minsta affärsområde. Klara, har vi under året genomfört en strategisk omställning med både förvärv och avyttringar som skapar ännu bättre möjligheter framåt.”

Året i korthet

• År 2022 har Ambea sin högsta nettoomsättning och justerad EBITA någonsin.
  • Ambea fortsätter att växa och förvärvar under året fem verksamheter och öppnar tio nya boenden med 409 omsorgsplatser.
  • Ambeas uppdaterade strategi för en framtidssäkrad omsorg lanseras. Strategin syftar till att möta ett ökat omsorgsbehov, stärka Ambeas position på marknaden och att långsiktigt utveckla bolaget.
  • I linje med Ambeas strategi avyttras delar av äldreomsorgen i Stendi och Klara avyttrar läkarbemanningen för att fokusera på abonnemangstjänster och kompetenslösningar.
  • En god finansiell situation gör att styrelsen fattar beslut om att inleda ett återköpsprogram av egna aktier fram till årsstämman 2023.
  • För andra året i rad placerar sig Ambea på företaget Universums topp 50-lista över Sveriges bästa arbetsgivare.
  • För att minska vårt klimatavtryck prioriterar Ambea utfasningen av fossildrivna fordon. Under året beställs elbilar som under 2023 ska ersätta cirka 40 procent av bilar som körs med fossila bränslen.
  • Under 2022 går 7 000 medarbetare i Sverige någon av Läras utbildningar.
  • Med anledning av kriget i Ukraina bidrar både Ambea och våra medarbetare ekonomiskt till Röda Korset, SOS Barnbyar och UNHCR som har verksamhet i Ukraina och i grannländerna. Ambeas inköpsrutiner ses över för att säkerställa att vi inte handlar av leverantörer med aktiv verksamhet i Ryssland. I Sverige anställer vi ett 30-tal ukrainska flyktingar.

Informationen är sådan som Ambea är skyldigt att offentliggöra enligt lag (2007:528) om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2023-03-28 07:00 CET.

Ambea är Sveriges, Norges och Danmarks marknadsledande privata omsorgsföretag med omkring 950 enheter och omkring 31 000 medarbetare. Inom vår företagsgrupp erbjuder vi boende, stöd, utbildning och bemanning inom vård och omsorg. Vi ska vara kvalitetsledande i allt vi gör och vår vision är att göra världen lite bättre, en människa i taget. Bolaget grundades 1996, har huvudkontor i Solna och är noterat på NASDAQ i Stockholm.  www.ambea.se