Anticimex: Fler getingbon hittills i sommar – men stora lokala skillnader

I år ser det ut att bli fler getingar på många håll i Sverige. Hittills i sommar har Anticimex gjort 70 procent fler utryckningar till husägare som fått problem med getingar jämfört med förra sommaren. Men det finns skillnader mellan olika delar av landet.

Anticimex statistik över utryckningar till husägare som fått problem med getingar visar att det blivit färre getingbon de senaste åren. Förra sommaren gjordes exempelvis enbart en tredjedel så många utryckningar som 2018. Men hittills i år ser Anticimex en ökning jämfört med förra året.

Mellan 1 juni och 17 juli i år genomförde Anticimex 10 869 getingsaneringar i hela landet. Motsvarande siffra för 2022 var 6 381 saneringar, vilket innebär att antalet getingsaneringar hittills i sommar har ökat med 70 procent jämfört med förra sommaren.

– Efter flera år med färre getingbon ser vi tecken på att getingarna kan vara fler i år, säger Thomas Persson Vinnersten, skadedjursexpert och biolog på Anticimex. Det är fortfarande relativt tidigt på sommaren, så vi får se om trenden håller i sig hela sommaren.

Getingarna verkar dock trivas olika bra beroende på var man befinner sig i landet. Exempelvis så har saneringarna i sommar mer än fördubblats jämfört med förra året i Blekinge, Kalmar län och Jönköpings län. I Norrbotten däremot har saneringarna enbart ökat med 5 procent. Även i Skåne är ökningen mer blygsam på 23 procent.

– Där det är mycket getingar har det varit bra väderförhållanden för getingarna, säger Thomas Persson Vinnersten. Getingarna trivs när det är en varm försommar följt av en period med typisk svensk sommar med både regn och sol.

Getingarna kan orsaka problem för människor när de blir för många och kommer för nära hus och uteplatser. Dessutom kan det vara farligt för de som är allergiska mot getingstick. Samtidigt hjälper getingarna till att pollinera växter och äta upp skadeinsekter i trädgården.

För att slippa getingproblem för nära sitt hus handlar det mycket om att förebygga på våren, så de väljer att bygga bo på platser där de inte stör. Under våren kan man ofta själv ta bort bon på olämpliga platser, eftersom de fortfarande är små med få getingar. Så här mitt i sommaren har boet ofta blivit så stort att man behöver ta professionell hjälp.

– Man kan dock göra en hel del på sommaren för att inte locka till sig friflygande getingar, säger Thomas Persson Vinnersten. Sedan till hösten kan man vidta åtgärder för att inte få getingbon på olämpliga platser inför nästa år.

Så skyddar du dig mot friflygande getingar på sommaren:

• Håll rent från spill och bråte på tomt, uteplats och balkong. Lukten från soptunnor kan locka till sig getingar.
  • Täck över kött och söta rätter vid måltider utomhus.
  • Undvik häftiga rörelser när en geting närmar sig.
  • Ställ ut något gott till getingarna en bra bit från där ni håller till.
  • Undvik söta eller starka parfymer.
  • Drick inte ur en öppnad burk eller mörk flaska som stått ute.
  • Ta bort fallfrukt på tomten. Fallfrukten lockar till sig getingar.
  • Var uppmärksam på var du kliver om du går barfota utomhus.
  • Undvik att bära kläder med starka färger eftersom det kan locka till sig getingar.

Så här getingsäkrar du ditt hus på hösten:

• Ta bort gamla bon och förebygg inför nästa år. Getingens bo är ettårigt och bara de befruktade honorna övervintrar. Efter vinterdvalan bygger den nya drottningen ett nytt bo. Om ett gammalt bo är borttaget kan ett nytt bo byggas på samma plats. Försvåra för getingen att återvända genom att exempelvis sätta upp insektsnät.
  • Förebygg vid platser där getingar gillar att bygga bon genom att sätta insektsnät för ventilationsgaller samt täpp till kvisthål och andra infartsvägar på huset.

För lokal statistik om getingsaneringar och mer information, kontakta:
Thomas Persson Vinnersten, skadedjursexpert och biolog Anticimex, 070-572 76 05, thomas.persson.vinnersten@anticimex.se
My Edlund, pressansvarig Anticimex, 073-248 59 75, my.edlund@anticimex.se
För lokala skadedjursexperter, se: https://www.anticimex.se/pressrum/lokala-presskontakter

Efter flera år med färre getingbon ser vi tecken på att getingarna kan vara fler i år. Det är fortfarande relativt tidigt på sommaren, så vi får se om trenden håller i sig hela sommaren.
Thomas Persson Vinnersten, skadedjursexpert och biolog på Anticimex.