Anticimex: Mer än vart tredje hem saknar tillräckligt brandskydd

38 procent av de 71 522 bostäder som Anticimex besiktigat i år har brister i brandskyddet. De vanligaste problemen är att man inte monterar tillräckligt många brandvarnare och att brandsläckare saknas. På tisdag den 1 december infaller Brandvarnarens dag, ett bra tillfälle för alla att kontrollera brandskyddet hemma.

Anticimex genomför varje år cirka 100 000 skadeförebyggande besiktningar i bostäder, och ett fungerande brandskydd är en viktig del av besiktningen. En sammanställning av de 71 522 besiktningar Anticimex har genomfört hittills i år, till och med vecka 47, visar att många har brister i brandskyddet hemma:

• 38 procent av de besiktigade bostäderna fick minst en anmärkning på brandskyddet.
  • Den vanligaste anmärkningen i Anticimex besiktningsprotokoll var att det inte fanns tillräckligt med brandvarnare (20%), följt av att brandsläckare saknades (9%) och på tredje plats att brandsläckaren fanns men inte av typen pulversläckare på 6 kg (8%).
  • I 4 procent av bostäderna saknades brandvarnare helt och hållet, trots att det är ett krav i bostäder.
  • Pulverbrandsläckare bör bytas ut efter 10 år, men i 4 procent av de besiktigade bostäderna var pulverbrandsläckaren äldre än 10 år. En brandsläckare bör också vara lättillgängliga, men i 1 procent av de besiktigade bostäderna var brandsläckaren olämpligt placerad.
  • En vanlig anmärkning är även att brandfilt saknas. Rekommendationen är att det bör finnas en i varje bostad, gärna 180x120 centimeter stor.

– Ett fungerande brandskydd hemma räddar liv, säger Mikael Aderskog, husexpert hos Anticimex. Och det är inte så komplicerat som många tror – se till att det finns tillräckligt många brandvarnare, testa löpande att de fungerar och ha rätt typ av brandsläckare samt brandfilt lättillgängligt.

Så här i adventstider ökar brandrisken i hemmet och det inträffar fler bostadsbränder än under resten av året. För att bryta det mönstret uppmärksammas brandskydd i hemmet på Brandvarnarens dag, som infaller på tisdag den 1 december. Det är ett bra tillfälle att gå igenom brandsäkerheten hemma enligt nedanstående checklista.

Checklista: Så här brandsäkrar du ditt hem i adventstider:

• Ha en brandvarnare i varje sovrum samt nära köket, ha minst en per våningsplan.
  • Testa brandvarnare en gång i månaden och även om du varit borta en längre tid. Ett tips är att registrera ditt mobilnummer på www.aktivmotbrand.msb.se så får du en gratis SMS-påminnelse när det är dags att testa brandvarnaren.
  • Använd ljusstakar som inte är tillverkade i brännbart material och se till att de står stadigt.
  • Undvik den torra vitmossan/fönsterlaven i adventsljusstaken, tar den eld så kan det sprida sig fort.
  • Släck alltid levande ljus när du lämnar ett rum.
  • Placera värmeljus långt från lättantändligt material.
  • Spisen är den vanligaste orsaken till bostadsbränder. Ta bort brännbart material runt spisen och även runt en öppen spis där du eldar.
  • Undvik att ladda mobilen och annan elektronisk utrustning på natten eller obevakat. Ett tips är att ladda med en timer som slår av efter en tid.
  • Glöm inte att dra ur sladden ur elektronisk utrustning, såsom locktänger och strykjärn.
  • Säkerställ att brandfilten och brandsläckaren är tillgängliga och inte undangömda i garaget.
  • Kontrollera att det är rätt tryck i brandsläckaren och att den inte är äldre än tio år.

I Anticimex webshop finns utrustning för brandskydd, såsom brandvarnare, brandfilt och brandsläckare.

Mikael Aderskog, husexpert Anticimex, 070-652 30 96, mikael.aderskog@anticimex.se

– Ett fungerande brandskydd hemma räddar liv. Och det är inte så komplicerat som många tror – se till att det finns tillräckligt många brandvarnare, testa löpande att de fungerar och ha rätt typ av brandsläckare samt brandfilt lättillgängligt.
Mikael Aderskog, husexpert hos Anticimex.