Anticimex: Nu börjar mössen flytta in - så här minskar du besvären

Säsongen med musproblem i våra hus har precis startat. Anticimex saneringar av möss har ökat med 42 procent bara den senaste veckan, och precis som tidigare år planerar företaget för högsäsong under oktober och november. Det finns dock flera åtgärder som husägare själva kan göra för att minska risken att få in möss och undvika större saneringar.

När temperaturen sjunker på hösten vill mössen flytta in i husen för bättre tillgång på föda. Möss har en viktig roll i ekosystemet, men kan orsaka problem för människor när de blir för många inomhus. De gnager på det mesta, bland annat byggnadsmaterial. Isoleringsförmågan blir sämre när mössen gnager och gör gångar i väggarna. Det kan också börja lukta av urin och avföring. Men den största risken med möss i ett hus är att de kan orsaka kortslutning, eftersom de gärna gnager på elledningar. I värsta fall kan skadan ge upphov till brand.

– Husägare bör försöka hålla mössen utomhus med hjälp av förebyggande åtgärder, säger Thomas Persson Vinnersten, skadedjursexpert på Anticimex. Det handlar om att göra omgivningen runt huset mindre lockande för mössen och täppa till öppningar in i huset. Det kan även krävas att man sätter ut godkända musfällor.

Anticimex erfarenhet från tidigare år visar att problem med möss inomhus är vanligast under perioden oktober till januari med absolut flest saneringar under november. Och enligt statistiken har mössen precis börjat flytta in i husen – antal saneringar av möss ökade med 42 procent förra veckan (v 38) jämfört med veckan innan (v 37).

Förebyggande åtgärder utomhus mot möss:

• Täta hål i husgrunden.
  • Sätt metallnät på håligheter i grunden och ventiler med en maskvidd på högst 5 mm och trådtjocklek på minst 0,7 mm (rostfritt, koppar eller mässing).
  • Se till att gräset är kortklippt runt huset.
  • Plantera inte buskar och träd nära fasaden.
  • Undvik klätterväxter mot fasaden (gnagare kan klättra).
  • Stapla inte ved, trädgårdsmöbler eller annat som ska vinterförvaras intill fasaden.
  • Mata inte fåglar och ta helst upp spillet som hamnat under fågelbordet.
  • Se till att det är lock på sopbehållare, att eventuella komposter sköts samt är placerade en betydande bit från huset.
  • Håll rent under altaner och låga balkonger. Bråte utgör skydd för gnagarna.

Förebyggande åtgärder inomhus mot möss:

• Förebyggande åtgärder inomhus mot möss:
  • Håll uppsikt på vinden. Kartonger med kläder är utmärkta boplatser.
  • Håll rent i källaren. Placera kartonger på hyllor.
  • Se till att mat inte ligger framme. Töm skafferiet i sommarstugan.
  • Lägg stearinljus i lådor, de utgör annars föda för gnagare.
  • Ställ madrasser och soffdynor på högkant i den kallställda sommarstugan.
  • Se till att genomföringar, till exempel under diskbänken, är täta. Något som brukar glömmas bort är genomföringar till elementrör.

Se Anticimex film om möss och åtgärder vid besvär: https://youtu.be/HxsXie54Dfw
Godkända musfällor finns att köpa i Anticimex webbshop: https://shop.anticimex.com/skadedjur/moss

Thomas Persson Vinnersten, skadedjursexpert Anticimex: 070-572 76 05, thomas.persson.vinnersten@anticimex.se

Caroline Calemark-Thor, marknadschef Anticimex, 073-949 21 20, caroline.calemark@anticimex.se

Anticimex är det moderna serviceföretaget inom skadedjurskontroll, matsäkerhet, fuktkontroll, husbesiktningar och brandskydd. Genom förebyggande åtgärder, ny teknik och hållbara lösningar skapar vi hälsosamma miljöer för både företag och privatpersoner runt om i världen. Läs mer på www.anticimex.se

Husägare bör försöka hålla mössen utomhus med hjälp av förebyggande åtgärder. Det handlar om att göra omgivningen runt huset mindre lockande för mössen och täppa till öppningar in i huset. Det kan även krävas att man sätter ut godkända musfällor.
Thomas Persson Vinnersten, skadedjursexpert Anticimex