Anticimex: Nu börjar mössen leta sig in - så säkrar du huset

Anticimex statistik visar att årets säsong för problem med möss inomhus precis har startat. Under förra veckan gjorde Anticimex 62 procent fler saneringar av möss jämfört med första veckan i september. Och nu förbereder Anticimex för högsäsongen under oktober och november. Men med några enkla åtgärder kan husägare själva minska risken för problem.

Under hösten när det blir kallare ute letar sig skogsmössen in i villor och fritidshus i jakt på föda och värme. Inomhus kan möss orsaka problem när de bygger gångar i husets isolering och gnager på ledningar som i värsta fall kan leda till kortslutning och brand. Musspillning, urinlukt, söndergnagda förpackningar och håligheter i möbelstoppning är tydliga tecken på att möss har tagit sig in.

Anticimex statistik visar att årets säsong för musproblem precis har börjat då allt fler husägare hör av sig och ber om hjälp. Under förra veckan (v.38) ökade Anticimex saneringar* av möss med 62 procent jämfört med för två veckor sedan (v.36). Nu förbereder Anticimex för högsäsongen, som varje år infaller i oktober och november.

Nya regler från Kemikalieinspektionen gör att det inte längre finns något bekämpningsmedel som privatpersoner själva får använda mot möss. Husägare uppmanas därför att mussäkra huset för att slippa problem med möss.

— Det finns mycket husägare själva kan göra för att förhindra att mössen letar sig inomhus, säger Thomas Persson Vinnersten, biolog och skadedjursexpert på Anticimex. Viktigast är att hålla rent från åtkomlig mat och täppa igen håligheter där mössen kan ta sig in.

Fler möss kan överleva vintern om tillgången på föda under sommaren varit fördelaktig. Enligt SMHI var årets sommar på de flesta håll i landet varmare än normalt, vilket gynnar mössen. Problemen med möss förväntas pågå till februari då antalet utryckningar från Anticimex brukar avta. Många fritidshus som står tomma under vintern löper därför större risk att drabbas av musproblem.

— Jag rekommenderar att husägare säkrar mot möss när man stänger fritidshuset inför vintern, säger Thomas Persson Vinnersten. Har man otur kan mössen annars festa loss ostört fram tills fritidshuset öppnas upp igen i vår.

Förebyggande åtgärder mot möss

Inomhus

• Se till att mat inte ligger framme, använd förslutande förpackningar och töm skafferiet i sommarstugan.
  • Lägg tvål, stearinljus och värmeljus i tätslutande glasburkar eller metallådor.
  • Håll rent i källaren och på vinden, ju mer bråte desto mer attraktiv boplats för mössen.
  • Ställ madrasser och soffdynor på högkant i den kallställda sommarstugan.
  • Se till att genomföringar är täta, till exempel under diskbänken eller till elementrör.
  • Om du inte får bukt på problemen rekommenderas godkända musfällor, i första hand rekommenderar Anticimex klassiska slagfällor. Ett tips är att ladda fällan med något kladdigt och sött som nougat eller choklad. Ost torkar ut snabbt och lockar inte till sig möss lika effektivt.

Utomhus

• Stapla inte ved, trädgårdsmöbler eller annat bråte intill fasaden.
  • Se till att gräs, buskar och klätterväxter är kortklippta runt husets fasad. Möss använder växter för att klättra upp och in i hus.
  • Mata inte fåglar eftersom mössen lockas till fröresterna under boet.
  • Ställ sopbehållare och kompost en bit från huset med tätslutande lock.
  • Täta synliga hål i husgrunden och sätt metallnät över ventiler.

Fakta om möss

• Vanligaste arterna i Sverige är husmus, mindre skogsmus och större skogsmus.
  • Husmusen bygger gärna sina bon i väggar, på vindar eller under golv. Den är allätare, men tycker bäst om frukt, frön, gryn, mjöl, spannmål och spannmålsprodukter.
  • Skogsmöss lever helst i naturen men söka sig gärna in i våra hus under hösten för att få värme och föda inför vintern. De föredrar nötter, skott och knoppar, men kan även livnära sig på stearin och tvål.
  • En mus kan ta sig in genom ett 6–7 mm litet hål. Det är ungefär som diametern på en penna.
  • Möss förväxlas ofta med råttor som är en helt annan art och orsakar andra typer av problem. Råttor orsakar inte heller problem lika säsongsbundet som möss.

*Begreppet sanering hos Anticimex kan bestå av flera insatser av Anticimex skadedjurstekniker till följd av ett skadedjursangrepp.

Thomas Persson Vinnersten, biolog och skadedjursexpert på Anticimex, 070-572 76 25, thomas.persson.vinnersten@anticimex.se

Lokala skadedjursexperter på Anticimex hittar du här

Får du inte tag på den du söker eller har frågor kring pressmaterial, kontakta:

My Edlund, pressansvarig på Anticimex, 073-248 59 75, my.edlund@anticimex.se

Snabbfakta

Twittra det här

Jag rekommenderar att husägare säkrar mot möss när man stänger fritidshuset inför vintern. Har man otur kan mössen annars festa loss ostört fram tills fritidshuset öppnas upp igen i vår.
Thomas Persson Vinnersten, biolog och skadedjursexpert på Anticimex