Anticimex: Så har svenska folket sparat el i vinter

Sänkt inomhustemperatur, installation av luftvärmepump och effektivare användning av hushållsapparater och varmvatten. Det är de vanligaste åtgärderna svenska husägare har vidtagit för att spara el under vintern, enligt Anticimex energiexperter. För att få ner elräkningen mer inför nästa vinter kan det vara en god idé att börja planera redan nu för ytterligare åtgärder.

Anticimex arbetar med energieffektivisering genom besiktning, rådgivning och upprättande av energideklaration. Varje år hjälper Anticimex energiexperter drygt 15 000 husägare med energideklaration inför försäljning av hus.

Enligt en enkät bland Anticimex 75 certifierade energiexperter har villaägare under vintern blivit både mer intresserade och pålästa om husets elförbrukning och hushållets energianvändning.

– Alla våra energiexperter har under vintern noterat att husägare själva vidtagit åtgärder för att spara energi, säger Axel Nilsson, energiexpert på Anticimex. Och ansträngningarna har gett resultat, då vi ser att elförbrukningen har minskat i Sverige.

Den vanligaste åtgärden som Anticimex energiexperter sett att husägare vidtagit är att sänka temperaturen inomhus, antingen i hela huset eller i någon särskild del av byggnaden. Att man kan spara 5 procent uppvärmningsenergi per sänkt grad verkar gått fram till många.

– Man ska inte vara rädd för att sänka temperaturen inomhus så länge det inte påverkar hälsan negativt, säger Axel Nilsson. Tänk dock på att en för låg inomhustemperatur kan innebära att vattenledningar kan frysa samt att luftfuktigheten och risken för fuktskador kan öka. Så det är viktigt att säkerställa att vattenledningarna är väl isolerade och att bostaden har en bra ventilation för att undvika fuktproblem.

Anticimex energiexperter märker även av att många har förändrat sina vanor för att minska varmvattenförbrukningen och optimera användningen av hushållsapparater. Installation av snålspolande duschmunstycke, lufttorkning av tvätten istället för att torktumla och att stänga av apparater istället för att låta dem vara i standby-läge är exempel på sådana åtgärder.

– ­Många små förändringar av våra dagliga vanor ger tillsammans bra effekt, säger Axel Nilsson. Vi uppmuntrar alla att fortsätta se över vad man kan förändra, även om det kan kännas som små insatser.

Att installera en luftvärmepump som ett komplement till det ursprungliga värmesystemet är en annan åtgärd som Anticimex energiexperter sett en ökning av under vintern.

– En luftvärmepump kan sänka uppvärmningskostnaden och vara en bra investering, säger Axel Nilsson. Om husägare vill fortsätta sänka energikostnaderna, kan det vara aktuellt med större åtgärder som att byta värmesystem eller tilläggsisolera vinden. Vi rekommenderar att börja planera för den här typen av åtgärder redan nu inför kommande vinter och ta hjälp av experter.

För tips om hur du kan spara energi med förändrade vanor, se:

Läs mer om Anticimex Energideklaration och hur du kan minska ditt hus energiförbrukning här

Axel Nilsson, energiexpert på Anticimex, 070-695 51 40, axel.nilsson@anticimex.se
My Edlund, pressansvarig på Anticimex, 073-248 59 75, my.edlund@anticimex.se

Många små förändringar av våra dagliga vanor ger tillsammans bra effekt.
Twittra det här
En luftvärmepump kan sänka uppvärmningskostnaden och vara en bra investering.
Twittra det här

Man ska inte vara rädd för att sänka temperaturen inomhus så länge det inte påverkar hälsan negativt. Tänk dock på att en för låg inomhustemperatur kan innebära att vattenledningar kan frysa samt att luftfuktigheten och risken för fuktskador kan öka. Så det är viktigt att säkerställa att vattenledningarna är väl isolerade och att bostaden har en bra ventilation för att undvika fuktproblem.
Axel Nilsson, energiexpert på Anticimex
Axel Nilsson, energiexpert på Anticimex