Anticimex: Så slipper du småkryp i julklappshögen och pyntet

Ovälkomna gäster gör sig påminda när det är dags att fira jul. Upp emot 50 olika insektsarter kan lifta med julpynt som plockas in från naturen. Dessutom finns det risk att möss och insekter har mumsat på pyntet och jultröjan på vinden. Enligt traditionen kläs granen dagen före julafton, med några enkla knep kan man undvika julkryp bland klapparna.

När julgran, granris och mossa tas in från naturen följer övervintrande insekter med och vaknar till liv i värmen inomhus. Varje år får Anticimex in många frågor om olika insekter som hittas i granen, till exempel bladlöss, vivlar och spindlar.

– I det naturliga julpyntet kan det finnas upp emot 50 olika insektsarter och småkryp, säger Thomas Persson Vinnersten, biolog och skadedjursexpert på Anticimex. Det är inga kryp som orsakar problem hemma, men man ska inte bli förvånad om man stöter på en nyckelpiga eller skalbagge bland julklapparna under granen.

Inomhus blir insekterna kortvariga gäster eftersom de har svårt att överleva i det torra inomhusklimatet. Och med några enkla åtgärder slipper man dammsuga upp döda insekter under julen.

– Att skaka av granen innan man tar in den i huset är ett enkelt knep, säger Thomas Persson Vinnersten. Gör det gärna utomhus så hittar krypen en ny plats att bo på. Man kan även ställa gran och mossa i ett halvvarmt utrymme några dagar innan de tas in i hemmet.

Många stöter även på spår av möss när de plockar fram jullådan. När det är kallare ute söker sig skogsmössen gärna inomhus för värme. Husets förvaringsutrymmen, som vind och källare, är populära platser för mössen. Där kan de röra sig ostört bland gömställen och potentiell mat. Kartonger och säckar fyllda med juldekoration ger mössen både föda och boplats.

– Barnens egentillverkade juldekorationer, eller annat julpynt gjort av godis eller spannmål är attraktiv föda för mössen, säger Thomas Persson Vinnersten. Förvara pyntet i tätt förslutna plastlådor så kommer du kunna återanvända julpyntet varje år.

Pälsängern flyger in i hem under vår- och sommarhalvåret för att leta platser där deras larver kan äta ostört under hösten och vintern. Det gäller även klädes- och pälsmal som trivs utmärkt inomhus. Larver från pälsänger och mal är ivriga ätare och orsakar hål i kläder gjorda av naturfiber såsom ull, ylle, tagel, päls och kashmir.

– Om du har en jultröja i ylle som du är väldigt rädd om, lägg den i täta förvaringslådor, säger Thomas Persson Vinnersten. Det gör den mindre tillgänglig för larver som kryper omkring i springor och vrår.

Thomas Persson Vinnersten, biolog och skadedjursexpert Anticimex, 070-572 76 05thomas.persson.vinnersten@anticimex.se

My Edlund, pressansvarig Anticimex, 073-248 59 75my.edlund@anticimex.se

För lokala skadedjursexperter, se lista per län här

I det naturliga julpyntet kan det finnas upp emot 50 olika insektsarter och småkryp.
Thomas Persson Vinnersten, biolog och skadedjursexpert på Anticimex
Barnens egentillverkade juldekorationer, eller annat julpynt gjort av godis eller spannmål är attraktiv föda för mössen. Förvara pyntet i tätt förslutna plastlådor så kommer du kunna återanvända julpyntet varje år.
Thomas Persson Vinnersten, biolog och skadedjursexpert på Anticimex