Anticimex arrangerar temadag om krishantering för livsmedelsindustrin

Det värsta som kan hända ett livsmedelshanterande företag är att deras produkter blir en fara för kundernas hälsa. En sådan händelse påverkar kundernas förtroende och det gäller att agera för att snabbt återta detta. Oavsett vad det beror på – sabotage, bristande hygien eller annat – saknar många företag en genomarbetad krisplan.

Ett problem som många livsmedelshanterande företag upplever när något oförutsett av den här typen uppstår, är att tiden är väldigt knapp. Många beslut ska tas på kort tid. Information ska snabbt ut till så många som möjligt. Hur framgångsrikt företaget är vid sådan här tillfällen beror på hur väl förberedd krishanteringen är.

Anticimex har sedan 1990-talet fokuserat på produktsäkerhet inom livsmedelsindustrin och har vid flera tillfällen haft en central roll då produkter återkallats. Tillsammans med certifieringsorganet EFSIS/SAI Global arrangeras nu en temadag med inriktning mot krishantering inom livsmedelsindustrin, där många intressanta frågeställningar tas upp.

Hur jobbar livsmedelsföretagen med säkerhet? Vilka krav har myndigheterna på livsmedelsföretagens säkerhetsarbete? Hur påverkas företagets varumärke i krissituationer och hur hanterar man media? Många företag har jobbat med dessa frågor under lång tid, medan andra inte kommit lika långt. Under dagen kommer ett antal föreläsare från livsmedelsindustrin att berätta om sina samlade erfarenheter, samt dela med sig av sina kunskaper, inom flera kända fall som berört stora delar av svenska befolkningen.

– Temadagen kommer både att fungera som en inspirationskälla för livsmedelshanterande företag, samtidigt som den är en form av utbildning, säger Joachim Malmberg, kvalitetskonsult inom livsmedel på Anticimex. Många har redan en bra plan för hur man drar tillbaka produkter från marknaden, men få har en heltäckande krisplan att falla tillbaka på när det börjar storma ordentligt kring företaget. Här får deltagarna många bra tips och nya infallsvinklar till hur de kan jobba vidare med sin krishantering.

Temadagen hålls den 22 oktober på Radisson SAS Arlandia Hotel utanför Stockholm. Mer information om programmet finns på www.anticimex.se.

Om EFSIS Global/SAI
SAI Global/EFSIS representeras av Valiguard i de skandinaviska länderna. Via SAI Global/EFSIS har Valiguard det största utbudet av inspektions- och certifieringstjänster för livsmedelsindustrin. Företaget gör kombinerade revisioner mot miljöledningssystem som ISO 14001, samt inspektioner och certifieringar mot företagsspecifika standarder och kvalitetssäkringsscheman. Varje år utför Valiguard över 200 tredjepartsrevisioner inom livsmedelssäkerhet och kvalitet och är därmed det ledande företaget på detta område. Företaget har också en egen ackreditering från SWEDAC för ekologisk certifiering.

För ytterligare information, kontakta:
Gunilla Carlsson, pressansvarig, Anticimex
Tel. 070-873 38 30. E-post: gunilla@anticimex.se

Torbjörn Holmberg, vd, SAI Global
Tel. 070-420 56 26. E-post:
torbjorn.holmberg@saiglobal.com

Anticimex är ett europeiskt serviceföretag med svenska rötter från 1934. Våra 1400 medarbetare arbetar med att minska hälsorisker inomhus och i hygienkänsliga verksamheter genom inspektioner, garantier och försäkringar. Hygienfrågor, skadedjur och byggnader är våra främsta områden och vårt motto ”att förebygga och skydda innebär att vi alltid försöker lösa problemen innan de har inträffat.