Anticimex förvärvar Raksystems i Finland

Anticimex har förvärvat Finlands ledande besiktningsföretag Insinööritoimisto Raksystems Oy. Förvärvet innebär att en stark aktör etableras där besiktningar av fastigheter samt tillhörande försäkringar och avfuktning blir en del av verksamheten.

-Genom förvärvet tar vi nu steget full ut och etablerar oss inom besiktningsområdet. Vi ser stora möjligheter att tillsammans med Raksystems utveckla den finska besiktningsmarknaden bl.a. genom att erbjuda försäkringslösningar kopplade till utförda besiktningar. På så sätt kan vi ta en unik position på den finska marknaden, säger Peter Carrick, Anticimex koncernchef.

Raksystems är en stark marknadsaktör inom det finska besiktningsområdet. Företagets kunder är fastighetsbolag och villaägare där de bl.a. gör underlag för beslut vid förvärv av kommersiella fastigheter (due technical diligence) samt överlåtelsebesiktningar vid köp av småhus.

Inom övriga verksamhetsområden såsom skadedjurssanering, livsmedelshygien samt avfuktning är Anticimex Oy ledande i Finland.

Raksystems har haft en god tillväxt de senaste åren och omsatte 2006 8,9 MEUR med ett rörelseresultat (EBITA) på ca 1 MEUR. Antalet anställda uppgår till cirka 90 personer.

För ytterligare information kontakta:
Peter Carrick, koncernchef Anticimex, 0702- 55 88 98
Mats Samuelsson, affärsområdes chef, 0708-24 52 60
Gunilla Carlsson, pressansvarig, 0708-733 830

Anticimex är ett europeiskt serviceföretag med svenska rötter från 1934. Våra 1400 medarbetare arbetar med att minska hälsorisker inomhus och i hygienkänsliga verksamheter genom inspektioner, garantier och försäkringar. Hygienfrågor, skadedjur och byggnader är våra främsta områden och vårt motto ”att förebygga och skydda innebär att vi alltid försöker lösa problemen innan de har inträffat.