Anticimex huvudsponsor av Stora Matsäkerhetspriset under GastroNord

Anticimex har tillsammans med Stockholmsmässan instiftat ett pris inom matsäkerhet. Syftet är att lyfta fram duktiga personer i framgångsrika verksamheter som varje dag jobbar för att upprätthålla bra hygienrutiner. Vi kallar det Stora Matsäkerhetspriset och det kommer för första gången att delas ut under årets GastroNord.

Som konsument är det viktigt att man känner sig trygg när man äter ute, och att man kan lita på att den enskilda restaurangen eller butiken har fokus på matsäkerhet. Det gäller inte bara livsmedelshanteringen i köket, utan även hanteringen i matsalen. Hela verksamheten ska kännas fräsch.

Att det är just Anticimex som är huvudsponsor av Stora Matsäkerhetspriset beror på företagets långa erfarenhet inom livsmedelshygien och förebyggande matsäkerhet.

– Varje år gör vi tusentals besök hos olika företag som hanterar livsmedel. Marginalerna är knappa och konkurrensen är stenhård. Därför är det viktigt att företagen gör vad de kan för att förbättra verksamheten. Om man ska se det ur ett hygienperspektiv gäller det att kunna kombinera sin kunskap med rätt arbetssätt. Vi kan hjälpa våra kunder att öka både effektiviteten och konkurrenskraften, säger Lasse Ruberg, tjänsteansvarig på Anticimex.

Viktigt att höja kompetensen inom livsmedelshygien
Anticimex mål med Stora Matsäkerhetspriset är att informera om fördelarna med ett aktivt hygienarbete, som både ger säker mat och bidrar till högre lönsamhet. Anticimex kommer att genomföra revisioner hos de 25 företag som väljs ut. Den ligger sedan till grund för vilka som nomineras till priset.

Vid våra revisioner kontrollerar vi ett antal kriterier som bör vara uppfyllda för att en verksamhet ska kunna nomineras till priset. Samtidigt har vi möjlighet att informera om brister och sådant som verksamheten behöver förbättra. På så sätt bidrar vi till att höja kompetensen hos de tävlande företagen, säger Lasse Ruberg.

En jury kommer att utse tre finalister som alla blir bjudna på resa och övernattning i samband prisutdelningen på GastroNord, där vinnaren koras. Finalisterna får även ta emot varsitt diplom som visar att de är en av Sveriges bästa verksamheter inom matsäkerhet. Vinnaren av tävlingen får dessutom ett utbildningskort värt 15 000 kronor som kan utnyttjas hos Anticimex för att höja kompetensen hos medarbetarna inom livsmedelshygien och brandsäkerhet.

Mer information om priset finns på www.storamatsakerhetspriset.se

För ytterligare information, kontakta:
Lasse Ruberg, tjänsteansvarig livsmedelshygien, Anticimex
Tel. 0708-22 60 00. E-post: lasse.ruberg@anticimex.se

Göran Ekberg, projektledare GastroNord, Stockholmsmässan
Tel. 08-789 43 06. E-post: goran.ekberg@stofair.se

Anticimex är ett europeiskt serviceföretag med svenska rötter från 1934. Våra 1400 medarbetare arbetar med att minska hälsorisker inomhus och i hygienkänsliga verksamheter genom inspektioner, garantier och försäkringar. Hygienfrågor, skadedjur och byggnader är våra främsta områden och vårt motto ”att förebygga och skydda innebär att vi alltid försöker lösa problemen innan de har inträffat.