Anticimex köper 119 eldrivna servicebilar

Anticimex tar nästa steg i sitt arbete för utsläppsfria transporter och köper ytterligare 119 eldrivna servicebilar. Omställningen av Anticimex 750 servicebilar från diesel till eldrivet är en avgörande del för att minska klimatpåverkan från Anticimex verksamhet.

Under de senaste åren har Anticimex tagit flera initiativ för att minska miljöpåverkan från sin fordonspark, bestående av tjänste- och servicebilar. För tjänstebilarna har omställningen kunnat göras snabbt, då marknaden för elbilar har mognat under senaste åren. Utmaningen är större för företagets 750 servicebilar.

Servicebilarna är lätta lastbilar, en fordonstyp där det länge saknats tillräckligt bra eldrivna modeller på marknaden. Utmaningen för fordonstillverkarna har varit att kombinera räckvidd och lastutrymme. Blir batteriet för tungt och stort kan inte Anticimex tekniker få med sig all nödvändig utrustning. Men under det senaste året har nya modeller lanserats med tillräckligt lastutrymme och räckvidd. Förra året köpte Anticimex in sina åtta första eldrivna servicebilar, men nu ökar andelen eldrivet markant.

− Med de här 119 nya eldrivna servicebilarna minskar våra klimatavtryck betydligt, säger Ulf Winberg, CFO  på Anticimex. Våra transporter står för den största klimatpåverkan från Anticimex verksamhet, så en omställning till en elektrifierad fordonspark är avgörande för vårt hållbarhetsarbete.

De 119 nya eldrivna servicebilarna är från Volkswagen av modellen ID Buzz Cargo. Bilarna kommer användas i Anticimex verksamhet både på mindre orter och i storstäderna. Förutom minskade klimatutsläpp gör elservicebilarna att Anticimex säkerställer leverans av sina tjänster när nya miljözoner, som förbjuder bensin- och dieselbilar i delar av städerna, kan komma att införas av kommuner runtom i landet. Den första nya eldrivna servicebilen rullar på vägarna i Borås.

− Den nya servicebilen är mycket bra, säger Lars-Erik Svensson, avfuktningstekniker på Anticimex i Borås och förare av en ny elservicebil. Den är lättmanövrerad och det har blivit betydligt tystare i förarhytten. Jag har inte kört eldrivet tidigare, så det är en omställning med laddningsrutiner men det fungerar bra.

Med de nya eldrivna servicebilarna kommer 26 procent av Anticimex hela fordonspark att vara elektrifierad. Framåt kommer Anticimex testa olika alternativ för att hitta modeller med ännu längre räckvidd till de delar av landet där det krävs.

Läs mer om Anticimex hållbarhetsarbete

Ulf Winberg, CFO, Anticimex Sverige, ulf.winberg@anticimex.se
My Edlund, pressansvarig Anticimex Sverige, my.edlund@anticimex.se, 073-248 59 75

Med de här 119 nya eldrivna servicebilarna minskar våra klimatavtryck betydligt. Våra transporter står för den största klimatpåverkan från Anticimex verksamhet, så en omställning till en elektrifierad fordonspark är helt avgörande för vårt hållbarhetsarbete.
Ulf Winberg, CFO på Anticimex Sverige
Den nya servicebilen är mycket bra! Den är lättmanövrerad och det har blivit betydligt tystare i förarhytten. Jag har inte kört eldrivet tidigare, så det är en omställning med laddningsrutiner men det fungerar bra.