Anticimex lanserar ny SMART teknik mot möss och råttor

Problemet med råttor och möss blir allt större i Sverige och kostar samhället stora belopp årligen i form av exempelvis förstörda elledningar, vattenledningar och väggar. Nu lanserar vi konceptet Anticimex SMART som består av dels sensorer som registrerar gnagare, dels fällor som är uppkopplade.

– Anticimex SMART är en stor nyhet genom att vi har möjlighet att övervaka större områden och registrera eventuella gnagare. Det här kan vara områden där det finns känslig elektronisk utrustning eller områden där risken är större att gnagarna kan ta sig in. Fällorna sätter vi ut där vi med vår erfarenhet bedömer att risken är störst att de finns, säger Håkan Kjellberg, skadedjursexpert på Anticimex.

När en mus eller råtta kommer in i fällan avlivas den snabbt, smärtfritt och helt utan gift. Sedan överförs gnagaren antingen till en separat plastpåse i fällan, eller är det den modernare enfångstfällan så rapporterar den själv att en gnagare har fångats.

– Anticimex tekniker kommer sedan snabbt ut och tömmer fällan, så att vi minskar risken att kontaminera omgivningen. Det ingår i det serviceavtal vi skriver med kunden. Tack vare att de smarta fällorna registrerar varenda gnagare vet vi exakt när och var skadedjuret gått i fällan. Vi rapporterar sedan efter kundens önskemål, vi kan göra det direkt, dagligen, veckovis eller månadsvis, säger Håkan Kjellberg.

Det nya konceptet Anticimex SMART förändrar också sättet att tänka kring bekämpning av möss och råttor. För första gången är det möjligt att sitta på distans och få överblick över hur situationen ser ut i exempelvis i exempelvis ett hyreshus.

– Anticimex SMART är inte bara lösningen för företag som har fått problem med möss eller råttor. Konceptet passar också de företag som behöver vara absolut säkra på att de inte har problem, avslutar Håkan Kjellberg.

Välkommen att kontakta oss på Anticimex för kommentarer och mer information:

Håkan Kjellberg
Skadedjursexpert
hakan.kjellberg@anticimex.se

Magnus Suneson
Affärsutvecklare
magnus.suneson@anticimex.se

Anticimex är ett internationellt serviceföretag som grundades i Sverige 1934. Vi skapar trygga och hälsosamma inomhusmiljöer genom inspektioner, garantier och försäkringar. Vi är ca 4 000 anställda som arbetar inom områdena skadedjurskontroll, matsäkerhet, fuktkontroll, husbesiktningar och brandskydd. Under 2014 hade vi 2,2 miljoner kunder och den sammanlagda omsättningen uppgick till cirka 3,5 miljarder kronor. Läs mer på www.anticimex.se