Anticimex vänder negativ radontrend i Sverige

Husägarnas intresse för radonsanering minskar, rapporterar myndigheterna. Men för Anticimex är det tvärtom. Fram till sista november ökade antalet beställda radonmätningar med 75 procent jämfört med hela förra eldningssäsongen. En förstärkt information till husägare är orsaken, förklarar Anticimex som anser att myndigheterna behöver anstränga sig mer.

Husägare kan få bidrag för att sanera radon i sitt hus, men under de senaste fem åren har ansökningarna minskat, visar statistik från Boverket. Om inget görs nu kommer regeringens mål om att alla bostäder i Sverige ska ligga under gränsvärdet på 200 bq/ m3 år 2020 att inte nås. Det är både branschen och myndigheterna överens om.

– Antalet radonsaneringar minskar. Det beror på att färre husägare gör radonmätningar, något som är avgörande då mätning alltid är första steget mot ett radonfritt boende, säger Per Nilsson på Landauer Nordic, Europas största leverantör av radonmätningar.

Anticimex däremot ser en kraftig ökning av antalet radonmätningar, med  5 586 beställda radonmätningar i slutet av november. Det är en ökning på 75 procent jämfört med förra säsongen. Orsaken är Anticimex satsning på mer och bättre information till marknaden. – Vi har stärkt vår information till husägare om vikten av att genomföra radonmätningar och nu ser vi en kraftig ökning. Det visar att miljömålet 2020 kan nås om branschen och myndigheterna hjälps åt. Det är fel att redan nu ge upp hoppet men myndigheterna måste anstränga sig mer, säger Stefan Öhrling, radonexpert på Anticimex.

Branschorganisationen Svensk Radonförening har genom en inventering av branschen visat att målet kan nås om frågan prioriteras från svenska myndigheter. Först när radonvärdet i svenska bostäder har sänkts till 200 Bq/m3 kommer antalet personer som drabbas av lungcancer varje år att minskas med 100.

– Radonfrågan är bokstavligen livsviktig, säger Stefan Öhrling.

Stefan Öhrling
Radonexpert Anticimex AB
stefan.ohrling@anticimex.se

Anticimex är ett internationellt serviceföretag som grundades i Sverige 1934. Vi skapar trygga och hälsosamma inomhusmiljöer genom inspektioner, garantier och försäkringar och arbetar inom områdena skadedjur, livsmedelshygien, byggnadsmiljö, energi, brandskydd och arbetsmiljö. Vi har mer än 3 000 anställda och 2,2 miljoner kunder. Under 2012 uppgick den sammanlagda omsättningen till cirka SEK 3,2 miljarder. Läs mer på www.anticimex.se