De nya rönen om råttsmittan väcker oro – så här kan du minska risken att drabbas

De senaste dagarna har media rapporterat om den allvarliga smitta som hittats hos råttor och som i värsta fall kan orsaka sjukdomar hos människor. Samtidigt visar statistik att antalet gnagare ökar i samhället – och att de blir alltmer resistenta mot bekämpningsmedel.

Foto: Luxlucid

Varje år gör Anticimex tiotusentals saneringar av råttor och möss. Den senast sammanställda statistiken visar att saneringarna nästan har fördubblats sedan 2006. Fler råttor innebär förutom att de smutsar ned, förstör och skapar obehag även en ökad smittrisk. Den bakterie som forskare vid Zoonosis Science Center (Uppsala universitet) nu identifierat, Leptospira, kan orsaka allvarliga sjukdomar hos människor såsom hjärnhinneinflammation och leptospiros. Andra exempel på bakterier, virus och parasiter som sprids via råttor och orsakar sjukdomar är salmonella, toxoplasma och hantavirus.

- Ökningen av råttor kan innebära växande hälso- och säkerhetsrisker för människor. Det blir därför extra viktigt att kontrollera råttpopulationen så att den inte skenar iväg, säger Thomas Persson Vinnersten, biolog på Anticimex.

Utmaningen är dock att råttor och möss i allt större utsträckning utvecklar resistens mot bekämpningsmedel. Studier både i Sverige och utomlands pekar på denna oroande utveckling. Det i sin tur innebär att traditionella bekämpningsmetoder blir mindre effektiva.

- Eftersom en gnagare som har utvecklat resistens kan föra resistensen vidare till ett mycket stort antal avkommor, påskyndas dessutom resistensutvecklingen, förklarar Thomas.

För att minska risken att människor drabbas av allvarliga sjukdomar är det viktig att öka kunskapen om råttornas smittspridning och hitta effektiva metoder för att minska risken för smittspridning.

- Vi passar på att informera om råttproblematiken när vi träffar våra kunder. Vi har också mycket information på vår hemsida, både om råttor och alternativa bekämpningsmetoder, tipsar Thomas om.

Så kan du förebygga problem med råttor
Råttor väljer miljöer där det finns gott om föda och ställen att gömma sig på. Genom en rad enklare åtgärder kan både privatpersoner och företag själva minska risken att få problem med råttor. Några åtgärder som Anticimex tipsar om är följande:

• Täta håligheter och sprickor i fasad och grund.
  • Sätt metallnät på håligheter i grunden och ventiler med maskvidd på högst 5 mm och trådtjocklek på minst 0,7 mm (rostfritt, koppar eller mässing).
  • Undvik klätterväxter mot fasaden (råttor är duktiga på att klättra).
  • Stapla inte ved, trädgårdsmöbler eller annat som ska vinterförvaras intill fasaden (detta erbjuder lämpliga platser för råttor att söka skydd på).
  • Se till att det är lock på sopbehållare och att eventuella komposter sköts, samt är placerade en betydande bit från huset.
  • Håll rent under altaner och låga balkonger. Bråte och skräp utgör skydd för råttor.
  • Har du ett tegelhus bör du kontrollera de luftöppningar som finns. Ser du missfärgningar kan det vara ett misstänkt ingångshål.
  • Kontrollera luftningsrör från toaletten upp till vinden. De kan fungera som ingång för råttor.
  • Kontrollera att galler till golvbrunnar sitter fast samt att det finns vatten i dem som hindrar råttorna från att ta sig upp.
  • Lägg matvaror, men även stearinljus och djurfoder, i lådor med lock, de utgör annars föda för råttor.

Om man ändå upplever problem, är det bra att så snabbt som möjligt ta kontakt med ett skadedjursbolag, innan spridningen blir för stor.

Läs mer i Anticimex rapport på www.anticimex.se

Svenska råttor – ett allt större hot mot folkhälsan?