Ett av fyra badrum riskerar fuktskador

Gamla plastmattor, otäta skruvhål, träpanel på väggar och inte minst den största boven i dramat: gamla golvbrunnar. De är några av de brister som Anticimex har upptäckt vid sina besiktningar av villabadrum. Anticimex rapport visar att ett av fyra badrum är i riskzonen för att drabbas av fuktskador. Den totala kostnaden för att renovera dessa badrum uppskattas till cirka tre miljarder kronor.

Mellan åren 2008 och 2010 besiktigade Anticimex drygt 110 000 villabadrum runt om i Sverige. Det visade sig att 26 procent av badrummen hade eller riskerade problem med fukt. De flesta av anmärkningarna som gjordes berodde på slarviga renoveringar, eller på att badrummen helt enkelt var för gamla och uttjänta.

Största boven – golvbrunnen
Den vanligaste anmärkningen, drygt en tredjedel, gäller golvbrunnen. Många villaägare har renoverat sitt badrum men inte bytt ut golvbrunnen. Andra har kvar gamla gjutjärnsbrunnar som nu har börjat rosta.

– Det är inte ovanligt att man renoverar ett badrum för hundratusentals kronor, men låter den gamla golvbrunnen sitta kvar. Man sparar kanske några tusenlappar just då men det får tyvärr ofta ödesdigra konsekvenser lite längre fram, säger Robert Ros, byggnadsexpert Anticimex.

Fuktskador kan bli en kostsam historia
Ett badrum håller normalt sett i omkring 15-20 år. Att åtgärda en fuktskada innebär oftast en helrenovering av badrummet, och kostnaden för detta ligger idag ofta mellan 50 000 och 150 000 kronor. Den totala kostnaden för renovering av de badrum där Anticimex har noterat brister kan därför uppskattas till 1,4–4,3 miljarder kronor, vilket ger ett snitt på 2,9 miljarder kronor.

– När du har fått en skada har du inget val förutom att renovera, oavsett ersättningsnivån från försäkringsbolaget. Vänta därför inte för länge med att göra åtgärder. Det finns mycket man kan göra själv. Man bör till exempel regelbundet kontrollera ventilationen, golvbrunnar och lösa kakelplattor. Och inte minst hålla rent, säger Robert Ros, byggnadsexpert Anticimex.

Tips och råd från Anticimex:

Det finns en hel del du kan göra själv för att undvika vattenskador i ditt badrum.

• Kontrollera golv och väggar regelbundet.
  • Åtgärda mattsläpp om du har plastgolv.
  • Åtgärda sprickor och trasiga fogar om du har kakel eller klinker.
  • Täta alla skruvhål, infästningar och där rör går igenom väggar och golv.
  • Rensa golvbrunnen några gånger per år.
  • Kontrollera klämringen på golvbrunnen.
  • Kontrollera ventilationen och att fukten dras ut från badrummet.

Mer tips och råd finns på www.anticimex.com/badrum

Bilaga: Anticimex badrumsrapport

Film: Se Anticimex videoklipp (2:34 min) som beskriver olika typer av brister i badrum (länk till Clipsource):

För ytterligare information, kontakta:
Robert Ros, byggnadsexpert Anticimex, 070-822 60 81
robert.ros@anticimex.se

Gunilla Carlsson, presskontakt Anticimex, 08- 517 634 23
gunilla@anticimex.se

Om Anticimex:
Anticimex är ett europeiskt serviceföretag som skapar trygga och hälsosamma inomhusmiljöer genom inspektioner, garantier och försäkringar. Vi arbetar inom områdena skadedjur, livsmedelshygien, byggnadsmiljö, energi och brandskydd. Företaget grundades 1934, omsätter ca 1,8 miljarder kronor och finns i Norden, Nederländerna och Tyskland.