Första fallen av resistens mot råttgift konstaterade i Sverige

Anticimex har tagit initiativ till ett svenskt forskningsprojekt som har studerat förekomsten av resistens mot bekämpningsmedel hos råttor och möss. Nu är resultaten klara: resistenta råttor har påträffats i Kristianstad, Linköping, Uppsala och Växjö.

– För oss på Anticimex är det tyvärr ingen överraskning. Det som vi länge har misstänkt är nu bekräftat – det förekommer resistens mot bekämpningsmedel hos råttor och möss. Nu vill vi gå vidare med studien för att undersöka utbredningen och få ett säkrare beslutsunderlag, säger Håkan Kjellberg, skadedjursexpert på Anticimex.

Resistens medför konsekvenser för samhället och kommer att ställa krav på åtgärder från en rad olika aktörer – myndigheter, kommuner och fastighetsägare.

– Nu är det viktigt att vi får en bred samling kring frågan om resistens och vikten av förebyggande arbete för att slippa råttor. Vi bidrar gärna både med vår kunskap och med lösningar, säger Håkan Kjellberg.

I flera andra länder, som till exempel Danmark, har man följt resistensutvecklingen hos råttor sedan 1960-talet men i Sverige är det första gången som en resistensstudie genomförts.

Anticimex har samlat in ett åttiotal prover som har analyserats i ett brittiskt laboratorium och jämförts med prover från resistenta råttor och möss. I fem prover har man hittat resistens på totalt fyra orter; dels hos individer av arten husmus i Uppsala och Växjö, dels hos brunråttor i Linköping och Kristianstad. Där sätter Anticimex nu in särskilda åtgärder för att hindra dessa från att föröka sig. Ett enda råttpar kan på kort tid få 800 ungar.

– Råttor kan orsaka bränder, driftstopp och vattenskador samt sprida virus och bakterier. Det ligger i allas intresse att hålla populationerna så små som möjligt. Det är lätt att vara råtta i dag. Det första vi bör göra är att ändra på det, säger Håkan Kjellberg.

Pressansvarig, Anne Ostelius, 072-500 07 20 eller anne.ostelius@anticimex.se.
Expert skadedjur, Håkan Kjellberg, 0708-78 78 20 eller hakan.kjellberg@anticimex.se

Anticimex är ett internationellt serviceföretag som grundades i Sverige 1934. Vi skapar trygga och hälsosamma inomhusmiljöer genom inspektioner, garantier och försäkringar och arbetar inom områdena skadedjur, livsmedelshygien, byggnadsmiljö, energi, brandskydd och arbetsmiljö. Vi har mer än 3 000 anställda och 2,2 miljoner kunder. Under 2012 uppgick den sammanlagda omsättningen till cirka SEK 3,2 miljarder. Läs mer på www.anticimex.se