Långsprötad silverfisk – en bokslukare med mustasch

En ny art av silverfisk har under det senaste året fått spridning i Sverige, rapporterar Anticimex. Den långsprötade silverfisken dök upp i Sverige redan på 90-talet men har den senaste tiden påträffats på flera platser i landet. Allt tyder på att den långsprötade silverfisken Ctenolepsima longicauda är här för att stanna.

– Senaste året har vi haft ett par fall med den långsprötade silverfisken i bostäder i både Stockholm och Göteborg. Sannolikt finns den på fler ställen i landet, säger Thomas Persson Vinnersten, skadedjursexpert på Anticimex.

Den långsprötade silverfisken är ingen stor skadegörare, även om de sedan flera år har orsakat en del bekymmer i museimiljöer. Silverfisken angriper gärna papper och textilier, särskilt om det finns stärkelseklister som i till exempel inramade tavlor och bundna böcker. Den föredrar torrare miljöer snarare än badrum där vi är vana att silverfiskar trivs.

De långa antennerna och spröten som har gett insekten sitt namn är tillsammans med en borstig mustasch vid mundelarna dess tydligaste signum.

– Den nya silverfisken är större och kraftigare än den vanliga och har längre spröt. Samtidigt är den ganska lätt att förväxla med vanlig silverfisk och vi bedömer att vi kommer hitta den oftare nu när vi vet att den finns.

Som alla silverfiskar har den långsprötade ett tropiskt ursprung vilket gör att den inte klarar sig i svenskt utomhusklimat. Vårt inomhusklimat med varmt och torrt året om passar däremot utmärkt.

– Sannolikt har den kommit inresande med oss människor. Vi vet att de sedan tidigare finns i till exempel Tyskland och Holland, och insekter slinker lätt med i handbagage eller resväskor.

Läs mer om den långsprötade silverfisken

Ladda ned en illustration av silverfisken

Ladda ned jämförande illustration (till vänster långsprötad silverfisk, till höger den vanliga silverfisken)

Thomas Persson Vinnersten, skadedjursexpert