Ny rapport från Anticimex: Osynliga fel - en obehaglig överraskning för många husköpare

Nästan varannan husköpare står inför en obehaglig överraskning när det gäller vem som bär ansvaret för de av Anticimex så kallade osynliga fel som upptäcks efter ett husköp. Det visar en rapport från Anticimex där 200 nyblivna husägare har intervjuats om i vilken utsträckning de känner till sitt ansvar för brister och fel som visar sig först efter husköpet.

- Mycket uppmärksamhet har ägnats åt säljarens ansvar i samband med husaffärer, mer sällan diskuteras det ansvar köparen har. Det har lett till att många köpare känner sig bättre skyddade än vad de egentligen är, säger Mats Samuelsson på Anticimex.

Anticimex rapport visar att det råder en begreppsförvirring mellan ”dolda fel” och ”osynliga fel”. I det sistnämnda fallet handlar det om fel och brister som köparen med anledning av husets ålder och skick borde ha haft anledning att misstänka, även om felen inte upptäcktes vid besiktningen. När fall av det slaget prövas rättsligt, är domarna i de allra flesta fall till säljarens favör.

I Anticimex undersökning fick husköparna svara på vem de trodde hade ansvaret i tre olika situationer där ett osynligt fel upptäckts. 49 procent kände inte till att köparen var ansvarig för den fukt som upptäcktes i en gammal vägg, 43 procent av de tillfrågade kände inte till att de skulle ha burit kostnadsansvaret för den fukt som trängde ner från ett äldre badrum till våningen under och 47 procent var ovetande om att en fuktskada under den 25 år gamla takpappen var köparens ansvar.

- Att åka på ytterligare en kostnad för ett osynligt fel är inte vad nyblivna husägare drömmer om, säger Mats Samuelsson på Anticimex. Många obehagliga överraskningar och orosmoment kan dock undvikas, allt fler köpare väljer exempelvis att teckna en så kallad köparansvarförsäkring.

Rapporten visar också att så många som 86 procent av de tillfrågade tror sig ha medelgoda eller bra kunskaper om sina rättigheter och skyldigheter, vilket tyder på att mäklarna i de allra flesta fall är mycket bra på att informera parterna. Dock är nästan 6 av 10 oroliga inför sitt husköp och då framför allt för fukt och mögelskador. I rapporten presenterar Anticimex också ett antal råd för hur ett husköp kan bli tryggare.

Bifogat: Anticimex rapport ”En obehaglig överraskning - om husköparens ansvar för osynliga fel".

För mer information kontakta:
Mats Samuelsson, affärsområdeschef, 0708-24 52 60
Gunilla Carlsson, pressansvarig, 0708-733 830, 08-517 634 23

Anticimex är ett europeiskt serviceföretag med svenska rötter från 1934. Våra 1400 medarbetare arbetar med att minska hälsorisker inomhus och i hygienkänsliga verksamheter genom inspektioner, garantier och försäkringar. Hygienfrågor, skadedjur och byggnader är våra främsta områden och vårt motto ”att förebygga och skydda innebär att vi alltid försöker lösa problemen innan de har inträffat.