Problem med fåglar under sommaren - nu är bästa tiden att fågelsäkra

Under sommaren har Anticimex tagit emot många anmälningar om störande fåglar. Problemen har främst uppkommit när fåglarna byggt bo på taken och på andra platser på byggnader. För att slippa fågelproblem nästa säsong är det ett utmärkt tillfälle nu i september att se över sitt hus skydd mot fåglar.

Fåglar är uppskattade i naturen, men i tätorter kan de skapa en del besvär. Ett av de största problemen är att deras frätande avföring orsakar skador på fasader, tak och bilar. Fåglarnas skriande kan upplevas störande, liksom när de blir alltför närgångna. Det är främst stora byggnader och flerbostadshus som får problem, men även restauranger med uteserveringar drabbas. Privata småhus kan få problem med fåglar som häckar i skorstenen eller under en solpanel på taket.

Problemen med fåglarna är som störst under häckningsperioden, april till juli. Då kan de bosätta sig på hustaken och andra platser på byggnader. Under den perioden är det dock svårt att åtgärda problemen då man inte ska störa fåglarna när de har byggt bo. Men i september har fåglarna och ungarna lämnat boet, samtidigt som spåren efter dem finns kvar. Det gör september till den bästa tiden på året att kartlägga de platser på sin byggnad man ska fågelsäkra inför nästa säsong.

− Även om de flesta tycker om fåglar så hamnar vi lätt på kollisionskurs med dem i stadsmiljön, säger Magnus Rosenholm, fågelexpert på Anticimex. Att förebygga är det absolut bästa sättet att minska risken för problem. Och i september kan man se övergivna bon, fjädrar och avföring på taken, så det blir enkelt att se var man ska sätta in åtgärder.

Även om problemen är som störst under häckningsperioden så orsakar flygande fåglar en del besvär under sensommaren. Främst letar de mat på uteserveringar och i sopor.

− För att inte locka fåglarna ska man hålla nere tillgängligheten till föda, säger Magnus Rosenholm. Få in som rutin att sopa rent från matrester utomhus och säkerställ att sophanteringen inte drar till sig fåglarna.

För att få bukt med fågelproblemen använder man olika fågelsäkringar som inte skadar fåglarna utan enbart avskräcker dem från att slå sig ner. Det rör sig om alltifrån olika byggnadstekniska lösningar till olika skrämmor som stör fåglarna med ljud, ljusreflektioner, rörelser eller elektromagnetiska fält.

Så fågelsäkrar du byggnaden mot stadsduvor:

• Duvor häckar året runt men framför allt under vår och sommar och upp till fyra gånger per år under gynnsamma förhållanden.
  • Duvor tycker särskilt om att bygga bo på avskilda ytor högt upp, exempelvis på balkonger eller i skrymslen på byggnader.
  • På senare år har fler upplevt problem med häckande duvor under solcellspaneler. Om byggnaden har skrymslen där fåglar kan uppehålla sig, bygg igen dem eller sätt upp exempelvis nät eller piggar som hindrar fåglarna från att slå sig ner.
  • Mata inte duvor, även om du menar väl. Det ökar risken att fåglar bygger bo i anslutning till byggnaden och fågelmatningen kan också locka till sig andra skadedjur som råttor och möss.
  • Håll hängrännor rena från spillning och bomaterial. Använd skyddsutrustning när du hanterar spillning och bomaterial för att minska risken för smitta. Du kan också ta professionell hjälp.

Så fågelsäkrar du byggnaden mot måsfåglar

• Måsfåglarnas häckningssäsong är i slutet av april. Det är framför allt under häckningsperioden som måsfåglar är högljudda och upplevs aggressiva om de känner att deras bo eller ungar är hotade.
  • Minska födotillgången. Säkerställ att sophanteringen och komposten inte är exponerad och drar till sig måsar.
  • I städer kan måsar bygga sina bon på oåtkomliga platser, till exempel tak, skorstenar eller terrasser. Montera vajrar eller linor på taket så att måsarna inte kan landa där. Det är också bra att sätta en plåthuv över skorstenen.
  • Om du har stora problem med måsar kan det vara effektivt att använda navigeringsstörande fågelskrämmor som gör att måsarna väljer att inte landa på byggnaden.

Magnus Rosenholm, skadedjursexpert Anticimex, 070-819 00 29, Magnus.rosenholm@anticimex.se

My Edlund, pressansvarig Anticimex Sverige, 073-248 59 75, my.edlund@anticimex.se

För lokala skadedjursexperter, se här

Anticimex är det moderna serviceföretaget inom skadedjurskontroll, matsäkerhet, fuktkontroll, husbesiktningar och brandskydd. Genom förebyggande åtgärder, ny teknik och hållbara lösningar skapar vi hälsosamma miljöer för både företag och privatpersoner runt om i världen. www.anticimex.se

Problemen med fåglarna är som störst under häckningsperioden, april till juli.
Twittra det här
Twittra det här

Även om de flesta tycker om fåglar så hamnar vi lätt på kollisionskurs med dem i stadsmiljön. Att förebygga är det absolut bästa sättet att minska risken för problem. Och i september kan man se övergivna bon, fjädrar och avföring på taken, så det blir enkelt att se var man ska sätta in åtgärder.
Magnus Rosenholm, fågelexpert på Anticimex
För att inte locka fåglarna ska man hålla nere tillgängligheten till föda. Få in som rutin att sopa rent från matrester utomhus och säkerställ att sophanteringen inte drar till sig fåglarna.
Magnus Rosenholm, fågelexpert på Anticimex