Prognos: Getingsommaren kommer tidigare än vanligt

Med jämna mellanrum får vi getingsomrar i Sverige och enligt färsk statistik är det nu dags igen. Anticimex loggar noggrant varje genomförd sanering och kan nu se att kurvan för 2016 är i princip identisk som för rekordåret 2014.

Somrar då det finns fler getingar än vanligt, så kallade getingsomrar, kan vara besvärliga. Inte minst för hus- eller sommarstugeägare. Samtidigt är de relativt lätta att förutse genom att titta på antalet saneringar under årets sommarveckor så här långt. Och Anticimex prognos visar att årets sommar blir getingens.

– Vi hade en enorm getingsommar 2014. Den har vi nu jämfört vecka för vecka med 2016 och kurvorna är nästan identiska. Skillnaden är att vi i år ligger någon vecka tidigare. Det är nu det verkligen tar fart, säger Håkan Kjellberg som är skadedjursexpert på Anticimex.

Faktum är att juni i år översteg antalet getingsaneringar som Anticimex genomförde. Men prognosen är ändå att året inte blir värre än ”monsteråret” 2014.

– Det blir en lite besvärligare period nu och några veckor framöver. Men eftersom årets kurva ligger någon vecka tidigare än 2014 bedömer vi att den också går ner tidigare. Det här är en prognos, men eftersom den bygger på färska data och getingen följer ungefär samma mönster varje getingsommar bedömer vi att prognosen är mycket säker, säger Håkan Kjellberg.

Husägare kan själva göra en del för att minska risken att drabbas av getingar. Främst handlar det om att begränsa getingens föda och att ta bort boet om problemen blir alltför stora.

– Täck över mat och dryck när du äter utomhus. Undvik också att lämna matrester ute. Att ta bort ett bo görs bäst så tidigt som möjligt eftersom det växer hela sommaren. Men gör det inte själv, getingar kan bli rejält aggressiva mot inkräktare, säger Håkan Kjellberg.

För vidare frågor, vänligen kontakta:
Håkan Kjellberg
Skadedjursexpert
hakan.kjellberg@anticimex.se

Anticimex är det moderna serviceföretaget inom skadedjurskontroll, matsäkerhet, fuktkontroll, husbesiktningar och brandskydd. Genom förebyggande åtgärder, ny teknik och hållbara lösningar skapar vi hälsosamma miljöer för både företag och privatpersoner runt om i världen. Anticimex har mer än 3 600 anställda och har 2,2 miljoner kunder i 16 länder runt om i världen. 2015 uppgick den sammanlagda omsättningen till cirka 3,9 miljarder kronor. Läs mer på www.anticimex.se