Svartmyran kommer med värmen

Med vårvärmen vaknar svartmyrorna till liv och är hungriga. De utsvultna svartmyrorna vallfärdar till våra bostäder för att finna energirik föda. Det finns enkla medel för att hålla myrorna borta. Framförallt handlar det om att städa och torka bort de doftspår som myrorna lämnar för att locka andra myror.

– Problemet med svartmyror är störst på våren när de vaknar efter sin vinterdvala. I år vaknade myrorna lite senare än vanligt, berättar Jan Jungerstam, skadedjursexpert på Anticimex. Det beror på den kalla våren.

Vill du undvika myrbesök är det ett bra tips att lämna något sött såsom marmelad utomhus åt dem och att hålla rent inomhus. Har de kommit in i huset funkar myrdosor.

En svartmyra som hittar föda skvallrar sedan om platsen genom att lämna doftspår hela vägen tillbaka till myrsamhället. På så vis kan andra myror hitta samma väg in i huset och snart kryllar det av myror på en myrstig.

– Det lönar det sig inte att försöka bli av med problemet genom att jaga och döda myrorna. Det viktiga är att förhindra att de myror som vaknar till inte hittar föda i huset genom att hålla rent hemma, säger Jan Jungerstam.

Om myrorna väl har kommit in – följ nedanstående råd.

• Reparera vattenläckor och avlägsna fukt intill husgrunden. Myrorna trivs i fuktig miljö.
  • Se över, alternativt reparera, dörrlister och hål i väggar samt sätta upp nät för t.ex. luftintag så att det inte blir lätt för myrorna att hitta in.
  • Bär ut sopor regelbundet, dammsug och våttorka ofta.
  • Håll efter sött spill såsom av socker, saft och läskedryck eller kaksmulor samt djurfoder.
  • Avlägsna eller trimma buskar alldeles intill huset som kan ha bladlöss. Där samlas ofta myrorna.
  • För att bli av med myrorna helt bör du försöka lokalisera själva boet. Oftast är myrsamhället beläget under plattor, stenar och dylikt. Placera gärna något sött, exempelvis saft, honung eller sirap vid samhället ute i naturen

Fakta: Svartmyran

• Svartmyran är en av våra vanligaste myror. Kallas också trädgårdsmyra, svart tuvmyra eller sockermyra.
  • Svartmyror är 2-4 mm långa.
  • Myrsamhället består av drottning och arbetare.
  • Deras bo ligger några decimeter ner i marken. De bor gärna i tuvor, intill stenar, brädlappar, terrassplattor och liknande.
  • Myrorna ligger i dvala hela vintern. När våren kommer skickas arbetare ut för att leta mat. Då kan de söka sig in i husen.
  • Den myra som hittar något ätbart lägger ut ett doftspår, så att andra myror hittar dit.
  • Svartmyror lever bland annat av honungsdagg, som de mjölkar ur bladlöss. De gillar även söta livsmedel som de finner i våra hem.

Fakta: Svartmyresamhället
Ett svartmyresamhälle består av en drottning och arbetare (sterila honor, saknar vingar). Könsindivider (bevingade hanar och honor) utvecklas vid speciella tider och finns således inte konstant. Redan före äggläggningen bestäms vilket kön myran ska få. Hanarna kläcks ur obefruktade ägg medan honorna kläcks ur ägg som är befruktade på vanligt sätt. En rad olika faktorer under larvtiden avgör om en larv ska utvecklas till en bevingad hona eller en arbetare, t.ex. näring och omgivande temperatur.

Hanens enda funktion är att para sig. Parningen sker uppe i luften en varm och lugn högsommardag. Det är då man säger att myrorna svärmar. Svärmar av svartmyra kan vara mycket individrika. Efter parningen dör hanen. Honan biter av sig vingarna och uppsöker sedan ett lämpligt ställe i marken för att lägga sina ägg och starta ett nytt samhälle.

Läs mer på: http://www.anticimex.com/sv/se/Privat/Skadedjur/Skadedjurskategorier1/Angriper-mat--textil1/Svartmyror/

Välkommen att kontakta oss på Anticimex för kommentarer och mer information:

Jan Jungerstam
Skadedjursexpert
jan.jungerstam@antcimex.se

Anne Ostelius
Kommunikationsansvarig
anne.ostelius@antcimex.se

Anticimex är ett internationellt serviceföretag som grundades i Sverige 1934. Vi skapar trygga och hälsosamma inomhusmiljöer genom inspektioner, garantier och försäkringar och arbetar inom områdena skadedjur, livsmedelshygien, byggnadsmiljö, energi, brandskydd och arbetsmiljö. Vi har mer än 3 000 anställda och 2,2 miljoner kunder. Under 2012 uppgick den sammanlagda omsättningen till cirka SEK 3,2 miljarder. Läs mer på www.anticimex.se