Svenska småhus skadade för miljoner – Badrum och tvättstuga mest drabbade

Var tredje våtrum i svenska småhus är drabbat av fukt- och mögelskador som behöver åtgärdas mer eller mindre omgående. Det visar Anticimex omfattande rapport ”Hur mår huset?” där 21 257 småhus byggda åren 1919-2013 besiktigats i samband med försäljning. En normal renovering av ett badrum kan kosta mellan 100 000 - 200 000 kronor.

Antalet skadade våtutrymmen skiljer inte mycket mellan äldre och nyare hus. Cirka 30 procent av husen byggda 1919-1970 hade drabbats av skador i våtutrymmena. Av hus byggda från 1990 och framåt hade drygt 20 procent skador orsakade av fukt, visar Anticimex rapport ”Hur mår huset?”.

Även om badrum och tvättstuga, sett till antalet, är de utrymmen som drabbats mest av skador, är hus med krypgrund den enskilda huskonstruktion som är mest skadedrabbad. Hälften av alla undersökta hus med krypgrund, över 3 250 småhus, hade en skada som behöver åtgärdas. Värst drabbade är hus byggda mellan 1970-1989, men förvånande nog är var tredje hus med krypgrund byggt efter 2010 också skadat.

I rapporten ”Hur mår huset” har Anticimex även granskat vind, källare, tak och fasad hos 21 257 villor och fritidshus. Av husen med vind hade 43 % skador som behöver åtgärdas. I 25 % av husen med källare finns skador som inte går att bortse ifrån utan behöver tas om hand. Taken på 22 % av husen behöver lagas liksom 27 % av husen med putsfasad och 9 % av husen med träfasad.

– Jag är dessvärre inte förvånad över att så många småhus har skador. Felaktigt byggsätt och bristande underhåll är de vanligaste orsakerna. Därför är det viktigt att skydda huset och förebygga så att skadorna blir lindriga och inte så kostsamma. Då kan livet i huset bli just så som man vill ha de, säger Per Bergström, husexpert på Anticimex.

Till de dyraste renoveringarna hör omputsning av fasad, som kan kosta uppemot en halv miljon kronor och en komplett träfasad upp till cirka 300 000 kronor. Att renovera en vind, kostar mellan 15 000 - 120 000 kronor beroende på skadans omfattning. Renoveringen av en fuktskadad krypgrund kan kosta mellan 15 000 och 250 000 kronor. Att renovera ett skadat tak på en normalvilla kan kosta 160 000-200 000 kronor, beroende på skadans och takets storlek.

Om Rapporten: ”Hur mår huset?” är en ny, stor sammanfattande rapport över konditionen på svenska småhus. Under 2013 besiktigades sammanlagt 21 257 villor och fritidshus över hela landet.

Rapporten finns tillgänglig på: http://www.anticimex.com/sv/SysSiteAssets/anticimex_hur_mar_huset_pdf_uppslag.pdf/

Välkommen att kontakta oss på Anticimex för kommentarer och mer information:

Gunilla Carlsson
Head of group marketing
Mobil: +46 708 733 830
gunilla.carlsson@anticimex.se

ANTICIMEX är ett internationellt serviceföretag som skapar trygga och hälsosamma inomhusmiljöer genom inspektioner, garantier och försäkringar. Anticimex grundades 1934 och har idag mer än
3 600 anställda som arbetar inom områdena skadedjur, livsmedelshygien, byggnadsmiljö, energi, brandskydd och arbetsmiljö. Under 2013 uppgick den sammanlagda omsättningen till cirka 3,3 miljarder kronor.
För mer information, besök www.anticimex.se.