Jobb- och utbildningsmässa för framtidens kompetensförsörjning

Report this content

Karriär & framtid omfattar i år även den regionala mässan i UF-företagande. UF-företagare ställer ut vid sidan av utbildningsanordnare och arbetsgivare från olika branscher som har rekryteringsbehov.

Karriär & framtid är en jobb- och utbildningsmässa som är inne på sitt sjätte år. I år arrangeras den av Arbetsförmedlingen, Sundsvalls kommun och Ung företagsamhet. Nytt för i år är sammanslagningen med Entreprenörskap på riktigt – Västernorrlands mässa för unga företagare.

– Bland utställande etablerade utbildningsanordnare och arbetsgivare kommer årets UF-företagare marknadsföra och sälja sina roliga, smarta och annorlunda produkter och tjänster, säger Erik Borg, företagsrådgivare på Arbetsförmedlingen i Sundsvall Ånge.

Mässan håller på i två dagar. På onsdagen besöks mässan av cirka 1 200 elever från åk 8, uppdelat på två pass. Besöket inleds med en yrkesvisning där olika branscher presenteras för eleverna. Sedan träffar de arbetsgivare och yrkesambassadörer som vill ge dem inspiration och kunskap till ett medvetet och aktivt framtidsval.

På torsdagen är det rekryteringsträff där arbetssökande och studenter från regionen får träffa utbildningsanordnare och arbetsgivare som behöver rekrytera nya medarbetare.

– En rekryteringsträff har stor betydelse som mötesplats. Du möter arbetsgivare som har ett uttalat rekryteringsbehov öga mot öga. Det är ett jättebra sätt för både den arbetssökande och arbetsgivaren att skapa sig en bild av varandra. Det personliga mötet ger så mycket mer än ett papper, säger Erik Borg.

Dag och tid: onsdag 20 mars kl. 9.30–11.30 och 13–15

torsdag 21 mars kl. 11–15

Plats: Nordichallen, Sundsvall

Mer information: Erik Borg, företagsrådgivare, Arbetsförmedlingen Sundsvall Ånge, 010-487 60 73

För kommentarer: Therese Sjögren, chef för Arbetsförmedlingen Sundsvall Ånge Härnösand Timrå, 010-488 57 92

Presskontakt: Lotta Edman, pressekreterare, 010-488 54 21

ARBETSFÖRMEDLINGEN
Vi gör Sverige rikare genom att få människor och företag att växa.
Ring oss på 0771-60 00 00 eller besök närmaste arbetsförmedling. www.arbetsformedlingen.se