Jobb i framtiden eller jobbig framtid?

Report this content

Den 14 mars anordnar Arbetsförmedlingen i Härnösand en mässa som riktar till personer som funderar på sin kompetensutveckling.
– Vi ser klara kopplingar mellan utbildningsnivå och arbetslöshet konstaterar Sverker Bodevärn, arbetsförmedlare och arrangör av mässan.

Personer som endast har förgymnasial utbildning har svårare att få jobb än de som har eftergymnasial utbildning eller högskola. Mässan är därför ett utmärkt tillfälle att hitta en utbildning som stärker personens konkurrenskraft på arbetsmarknaden.

På mässan finns inte bara representanter för olika vuxenutbildningar utan även arbetsgivare som rekryterar personal. Exempel på sådana är Hotell Höga Kusten, Region Västernorrland, Kornboden, Polisen, Folksam och Försvarsmakten.

Andra exempel på utbildningar som finns representerade på mässan är restaurang & storhushåll, byggutbildning, lokalvård, transportutbildningar (lastbil, buss och taxi), industriteknik och gröna näringar. Totalt finns över 40 olika företag och organisationer på plats inklusive Unionen som berättar om skyldigheter och rättigheter i en anställning och Bizmaker som informerar om starta eget.

Från kl. 9 informerar Arbetsförmedlingen statliga arbetsgivare om möjligheter att att anställa med moderna beredskapsjobb.

10.15 informerar Skogsstyrelsen nyanlända om möjligheterna till gröna jobb i skogen.

Gymnskolor ger avslutningsklasserna ledigt från 13 för att besöka mässan.

– Med det här breda utbudet så det finns något som passar alla, säger Sverker Bodevärn.

Press och media är välkomna att besöka mässan.

Dag: 14 mars

Tid: 10-14