Stark arbetsmarknad i Västernorrland

Report this content

Antalet arbetslösa i Västernorrlands län är fortfarande färre än motsvarande månad ett år tidigare.
– Även om vi på Arbetsförmedlingen just nu tar emot många nyanlända så ökar inte arbetslösheten. Det tyder på att arbetsmarknaden är stark, säger Per Renström, arbetsförmedlingschef i Örnsköldsvik.

I januari månad hade arbetsförmedlingarna i Västernorrlands län 839 nyinskrivna arbetslösa, vilket är 92 personer fler än samma månad förra året. Av de nyinskrivna arbetslösa var över en tredjedel födda utanför Sverige. Detta är inte förvånade utan är naturlig utveckling på grund av det större inflödet i etableringen.
– Allt fler skrivs in i etableringsuppdraget och vi jobbar intensivt för att så många som möjligt snabbt ska gå vidare till arbete eller studier, säger Per Renström.

Inskrivna arbetssökande

I slutet av januari var det 10 849 personer inskrivna på länets arbetsförmedlingar. Det är en minskning med 673 personer jämfört med januari i fjol och innebär en arbetslöshet på 9,1 procent. Genomsnittet i landet låg i januari på 7,8 procent.
Länets högsta arbetslöshet återfinns i Härnösand, 12,0 procent, medan den var lägst i Timrå, 6,8 procent. Störst nedgång i arbetslöshetsnivå finns att hitta i Timrå där arbetslösheten på ett år sjunkit med 2,1 procentenheter vilket motsvarar knappt 200 personer.

Tider i arbetslöshet

I januari var det drygt 4 000 personer, eller 40 procent av de arbetssökande som varit utan arbete i mer än 12 månader, vilket är i linje med riksgenomsnittet. Antalet inskrivna arbetslösa som varit arbetslösa 12 månader eller mer har minskat betydande jämfört med samma tid förra året. Minskningen har även tilltagit det senaste halvåret.
– Däremot har antalet ökat med 187 personer för gruppen utrikes födda jämfört med motsvarande tid förra året. Gruppen utgör nu ungefär hälften av de långtidsarbetslösa, säger Martin Gandal, arbetsmarknadsanalytiker vid Arbetsförmedlingen.

Personer berörda av varsel

I januari månad varslades 23 personer i länet om uppsägning vilket kan jämföras med 186 personer i januari 2016. Den stora differensen mellan åren består av ett varsel som lades av ett större företag.

Kort om januari månad 2017, Västernorrlands län (Inom parentes anges motsvarande siffror för januari månad 2016)
  •  9,1 procent var inskrivna som arbetslösa (9,7)*
  •  15,1 procent av ungdomar 18-24 år var inskrivna som arbetslösa (17,9)**
  •  Antal inskrivna arbetslösa uppgick till 10 849 personer (11 522)