Årets Kock 2014 - I år kan det vara din tur

20 juni 2013.

Kanske är du nästa vinnare av Årets Kock? Nu kan du anmäla dig till Årets Kock 2014 – SM i professionell matlagning.  Senast den 5 september behöver ditt tävlingsbidrag vara inne.

I år är det 30 år sedan Årets Kock startade. Sedan dess har eventet vuxit och är idag den mest prestigefyllda tävlingen bland kockar och en viktig mötesplats för den professionella matbranschen.

– Att vinna Årets Kock 2013 var fantastiskt. För mig innebär vinsten nya möjligheter och jag får träffa många människor och knyta nya kontakter, säger Daniel Räms, vinnare Årets Kock 2013.

Skriv ditt recept på en varmrätt på en valfri huvudråvara. Du får bara tävla med ett receptbidrag. Rödmarkerade fiskar (enligt WWFs fiskguide) accepteras inte. Receptet ska innehålla två mjölkprodukter, varav smör att steka i kan vara en. Var tydlig med mängder, tillagningssätt och beredningstext. Receptet ska vara beräknat för åtta portioner. Svenska ekologiska produkter och råvaror ska användas i möjligaste mån. Läs mer om tävlingsreglerna på www.aretskock.se

SISTA ANMÄLNINGSDAG: DEN 5 september

Alla inskickade bidrag till Årets Kock 2014 bedöms anonymt av en jury. I juryn sitter Sveriges mest välrenommerade kockar som bland andra Karin Fransson, Hotell Borgholm, Borgholm, Stefano Catenacci, Operakällaren, Stockholm, Cajsa Johansson, Cajsas kök, Uppsala, Magnus Ek, Oaxen, Djurgården Stockholm, Anders Vendel, Vendel restauranger, Malmö, Håkan Thörnström, Thörnströms kök, Göteborg och Fredrik Eriksson, Årets Kock 1987, Långbro Värdshus, Stockholm.
Namnen bakom tävlingsbidragen offentliggörs först när poängsättningen är klar.

Årets Kock 2014 avgörs i två semifinaler i Linköping den 11 oktober och Växjö den 15 oktober, samt Sista chansen i Kramfors den 25 oktober. De båda semifinalsegrarna går direkt till final. Ytterligare åtta kockar går vidare på poäng till Sista chansen där de gör upp om de återstående fyra finalplatserna. Totalt är det sex kockar som gör upp om titeln Årets Kock 2014 den 7 februari i Stockholm.

Årets Kock presenteras av Arla Foods och LRF (Presentatörer), Electrolux, Scan och Spendrups (Huvudsponsorer) samt Svenskt Kött, Visita, Diversey, Leröy och Santa Maria (Sponsorer). Årets Kock är det officiella svenska mästerskapet i professionell matlagning. Vinnaren får Gastronomiska Akademiens mejerimedalj i guld, erövrar titeln Årets Kock och har möjlighet att bli medlem i Föreningen Årets Kock. Årets Kock är ett dotterbolag till Svensk Mjölk och har sedan 1983 arrangerats i samverkan med Gastronomiska Akademien, Svenska Kockars Förening och Föreningen Årets Kock.