• Årets Kock/

Årets Kock 2105, Thomas Sjögren, bjuder till fest till förmån för Diabetesföreningen Umeå med omnejd.

2015-01-09

Den 10 september är Thomas Sjögren, Årets Kock 2015, på plats i Västerbotten för att bland annat delta i Umeå Smakfestival. Thomas bjuder sin hempublik på smakprover och matinspiration, utmanar sin bror i en kockduell, och sist men inte minst ordnar han en grillfest på Granö Beckasin till förmån för den lokala Diabetesföreningen.

Torsdagen den 10 september, på Umeå Smakfestival, arrangerar Årets Kock en matlagningsduell där Thomas Sjögren tävlar mot sin bror, Christoffer Sjögren, som även han är kock. Tävlingen sker i samarbete med Diabetesföreningen Umeå med omnejd och Thomas och Christoffer bildar varsina lag med en ung medtävlande som lever med diabetes. Kockbrödernas yngre bror lever med diabetes och när de är på hemmaplan vill de bidra till föreningens arbete. Publiken på plats avgör frågan - vem lagar den godaste maten som alla kan äta, Årets Kock 2015 eller hans lillebror?

Resan fortsätter sedan till hembyn Granö. På söndag eftermiddag, klockan 15.00 står Thomas och Christoffer redo vid grillarna för att ta emot 200 hungriga gäster. En matbiljett kostar 200 kr/per och inkomsten går oavkortat till Diabetesföreningen.

-       Det känns jättekul att få göra det här i Granö, det känns som en stor familjefest! Biljetterna har haft en strykande åtgång och att få bidra till Diabetesföreningens arbete på det här sättet känns stort, säger Thomas Sjögren, Årets Kock 2015.

Biljettförsäljningen har påbörjats, först till kvarn gäller. Grillkvällen anordnas i samarbete med sponsorerna Arla, Spendrups, Menigo, Svenskt kött och Svensk Fågel.

För mer information samt köp av biljetter, kontakta Annie Tidelius, annie.tidelius@arteskock.se076-8512354, www.aretskock.se

____________________________________________________________________________________________________________________

Årets Kock sponsras av Arla Foods och LRF (Presentatör), Electrolux och Spendrups (Huvudsponsorer), samt Menigo, Martin & Servera, Svenskt kött, Svensk Fågel, Norges Sjömatråd, Visita, Diversey, Segers och Leröy (Sponsorer). Årets Kock är det officiella svenska mästerskapet i professionell matlagning. Vinnaren får Gastronomiska Akademiens mejerimedalj i guld, erövrar titeln Årets Kock och har möjlighet att bli medlem i Föreningen Årets Kock. Årets Kock är ett dotterbolag till Restaurangakademien och har sedan 1983 arrangerats i samverkan med Gastronomiska Akademien, Svenska Kockars Förening och Föreningen Årets Kock.